Skip to main content

Leg beveiligingsprobleem niet bij eindgebruiker neer

Om securityproblemen te voorkomen, leggen bedrijven de focus op bewustwording van de gebruiker. Daarbij blijven investeringen in basisbeveiliging achterwege. Zou het niet beter zijn om de it beveiliging zo waterdicht te maken dat gebruikers niet voortdurend op hun hoede hoeven te zijn voor mogelijke inbreuken? Dan hoef je de gebruikers niet de schuld te geven als er iets misgaat.

Bedrijven investeren veel in het waarschuwen van gebruikers voor de gevaren van phishing of andere manieren waarop cybercriminelen toegang proberen te krijgen tot bedrijfsmiddelen. Opmerkelijke genoeg investeren veel bedrijven tegelijkertijd veel te weinig in de beveiligingsinfrastructuur zelf en in het updaten van hun security- en andere tools. Zou het niet beter zijn ervoor te zorgen dat de IT-beveiliging zo waterdicht is dat gebruikers niet voortdurend op hun hoede hoeven te zijn voor mogelijke inbreuken? 

Als u onlangs bij een nieuw bedrijf bent begonnen, heeft u waarschijnlijk verschillende verplichte cursussen moeten volgen. Over ethiek op de werkvloer, over de interne systemen en zeker ook over hoe u ervoor kunt zorgen dat u niet de oorzaak bent van een beveiligingslek. Dat is heel logisch: het aantal aanvallen neemt toe en cybercriminelen gebruiken steeds geraffineerdere manieren om eindgebruikers te verleiden op een kwaadaardig document te klikken of hen naar een geinfecteerde website te lokken. Door gebruikers te leren herkennen welke e-mail betrouwbaar is en welke niet, kunnen inbreuken zeker worden voorkomen. Veel bedrijven bieden daarom tegenwoordig hulpmiddelen en cursussen aan om het bewustzijn te vergroten. Helaas kent die aanpak ook een aantal uitdagingen.

Cursus veiligheidsbewustzijn

Om te beginnen is het opleiden van gebruikers in werkomgevingen natuurlijk een goede zaak. Een werkgever kan deze bewustmakingstraining verplicht stellen voor werknemers en instrumenten gebruiken om te testen of gebruikers wel waakzaam genoeg zijn. In relaties met externe klanten ligt dat wat moeilijker. Stel je voor dat je bank je vraagt om een cursus veiligheidsbewustzijn te volgen voordat je een bankrekening mag openen. Of wat te denken van een bank die je eerst een valse phishingmail stuurt om je kennisniveau te peilen?

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.
De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.

Meer recente berichten

Belang van data ethiek en privacy in de digitale wereld
Verder lezen
Governance artikel in wetsvoorstel NIS2 geeft bestuurder te veel ruimte
Verder lezen
Cybersecurity vaak te laat in beeld: tips voor een fundamentele aanpak
Verder lezen
Britse toezichthouder roept publiek op om privacybeleid apps te lezen
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Nederlandse bedrijven richten zich op quick wins bij implementatie NIS2
Verder lezen
Mogelijk steviger toezicht op cybersecurity gemeentelijke websites
Verder lezen
Slimme camera s geven ouderenzorg privacy
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Bestuurders moeten verantwoordelijkheid nemen voor cybersecurity
Verder lezen