Om securityproblemen te voorkomen, leggen bedrijven de focus op bewustwording van de gebruiker. Daarbij blijven investeringen in basisbeveiliging achterwege. Zou het niet beter zijn om de it beveiliging zo waterdicht te maken dat gebruikers niet voortdurend op hun hoede hoeven te zijn voor mogelijke inbreuken? Dan hoef je de gebruikers niet de schuld te geven als er iets misgaat.
Bedrijven investeren veel in het waarschuwen van gebruikers voor de gevaren van phishing of andere manieren waarop cybercriminelen toegang proberen te krijgen tot bedrijfsmiddelen. Opmerkelijke genoeg investeren veel bedrijven tegelijkertijd veel te weinig in de beveiligingsinfrastructuur zelf en in het updaten van hun security- en andere tools. Zou het niet beter zijn ervoor te zorgen dat de IT-beveiliging zo waterdicht is dat gebruikers niet voortdurend op hun hoede hoeven te zijn voor mogelijke inbreuken?
Als u onlangs bij een nieuw bedrijf bent begonnen, heeft u waarschijnlijk verschillende verplichte cursussen moeten volgen. Over ethiek op de werkvloer, over de interne systemen en zeker ook over hoe u ervoor kunt zorgen dat u niet de oorzaak bent van een beveiligingslek. Dat is heel logisch: het aantal aanvallen neemt toe en cybercriminelen gebruiken steeds geraffineerdere manieren om eindgebruikers te verleiden op een kwaadaardig document te klikken of hen naar een geinfecteerde website te lokken. Door gebruikers te leren herkennen welke e-mail betrouwbaar is en welke niet, kunnen inbreuken zeker worden voorkomen. Veel bedrijven bieden daarom tegenwoordig hulpmiddelen en cursussen aan om het bewustzijn te vergroten. Helaas kent die aanpak ook een aantal uitdagingen.
Om te beginnen is het opleiden van gebruikers in werkomgevingen natuurlijk een goede zaak. Een werkgever kan deze bewustmakingstraining verplicht stellen voor werknemers en instrumenten gebruiken om te testen of gebruikers wel waakzaam genoeg zijn. In relaties met externe klanten ligt dat wat moeilijker. Stel je voor dat je bank je vraagt om een cursus veiligheidsbewustzijn te volgen voordat je een bankrekening mag openen. Of wat te denken van een bank die je eerst een valse phishingmail stuurt om je kennisniveau te peilen?
Verder lezen bij de bronDeze versturen we 3-4x per jaar.
AI en regelgeving zorgen voor nieuwe uitdagingen | Verder lezen | |
Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten | Verder lezen | |
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger | Verder lezen | |
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving | Verder lezen | |
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur | Verder lezen | |
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak | Verder lezen | |
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker | Verder lezen | |
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware | Verder lezen | |
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen | Verder lezen | |
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel | Verder lezen |
Copyright © 2014 - 2021 IB&P B.V.
algemene voorwaarden - privacyverklaring.
responsible disclosure - sitemap