Skip to main content

Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig

Als medewerkers bij je in dienst komen geef je ze toegang tot digitale systemen en werkruimtes. Als ze voor je werken, maar ook als medewerkers stoppen wil je dat die bedrijfsinformatie veilig is. Ontdek hoe je met onder andere een autorisatiematrix zorgt voor een veilige start en een veilig vertrek van je medewerkers.

Een medewerker neemt ontslag. Je regelt een afscheidsboeket en zwaait je oud-collega uit. Maar daarmee ben je nog niet klaar. Denk aan de digitale veiligheid van je bedrijf als je personeelsbestand wisselt.

Veilige start nieuwe medewerker

Besteed aandacht aan de start van een nieuwe medewerker. En neem informatiebeveiliging op in het inwerkprogramma, adviseert Isra Acherrat, trainer bij NFIR IT Forensics & Incident Response. Ze geeft vier tips:

1. Maak een autorisatiematrix

Een autorisatiematrix is een overzicht. Daarin schrijf je op welke rechten en spullen je een medewerker geeft. Moet de receptionist klantgegevens kunnen inzien? Is het nodig dat de verkoopmedewerker personeelsgegevens kan raadplegen? En wie heeft de sleutel van het magazijn? Oftewel: stem de toegangsrechten, zowel online als offline, af op de functie van je medewerker. Een autorisatiematrix geeft overzicht: waar werken je medewerkers mee? Denk aan sleutels, toegangspassen, logincodes, applicaties, bankpassen, telefoons, laptops of tablets.

2. Gebruik een wachtwoordmanager

Voorkom dat nieuwe medewerkers voor het gemak overal hetzelfde wachtwoord intikken. Regel een wachtwoordmanager voor ze. Die maakt automatisch veilige en unieke wachtwoorden aan en slaat ze op. Medewerkers onthouden alleen een sterk hoofdwachtwoord voor toegang tot de wachtwoordmanager.

Ook handig van de wachtwoordmanager: per afdeling stel je in wie bij welke informatie kan. Acherrat vertelt hoe dat werkt: Ik kan alleen bij de klantgegevens die ik voor mijn werk nodig heb. Wat voor mij niet belangrijk is, kan ik niet zien. Dat is veilig voor mij en de klant.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.

Meer recente berichten

Anonimiteit vs verantwoordelijkheid: wat gebruikers in 2025 verwachten
Verder lezen
Cyberjaarverslag biedt grip op digitale beveiliging en compliance
Verder lezen
AI in HR: je loopt nog steeds het risico op dure fouten
Verder lezen
Europese Commissie scherpt Cybersecurity Act aan
Verder lezen
Informatie over algoritmen Belastingdienst niet volledig openbaar
Verder lezen
Cloudbeveiliging van veel organisaties bevat structurele zwakke plekken
Verder lezen
UWV lekte door fout bij versturen van e-mail gezondheidsgegevens cliënten
Verder lezen
Informatiebeveiliging in de ouderenzorg moet beter
Verder lezen
Hoge Duitse boetes voor Vodafone wegens datalekken en nalatigheid
Verder lezen
Waarom het NCSC niet het nationale Csirt is
Verder lezen