Skip to main content

Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig

Als medewerkers bij je in dienst komen geef je ze toegang tot digitale systemen en werkruimtes. Als ze voor je werken, maar ook als medewerkers stoppen wil je dat die bedrijfsinformatie veilig is. Ontdek hoe je met onder andere een autorisatiematrix zorgt voor een veilige start en een veilig vertrek van je medewerkers.

Een medewerker neemt ontslag. Je regelt een afscheidsboeket en zwaait je oud-collega uit. Maar daarmee ben je nog niet klaar. Denk aan de digitale veiligheid van je bedrijf als je personeelsbestand wisselt.

Veilige start nieuwe medewerker

Besteed aandacht aan de start van een nieuwe medewerker. En neem informatiebeveiliging op in het inwerkprogramma, adviseert Isra Acherrat, trainer bij NFIR IT Forensics & Incident Response. Ze geeft vier tips:

1. Maak een autorisatiematrix

Een autorisatiematrix is een overzicht. Daarin schrijf je op welke rechten en spullen je een medewerker geeft. Moet de receptionist klantgegevens kunnen inzien? Is het nodig dat de verkoopmedewerker personeelsgegevens kan raadplegen? En wie heeft de sleutel van het magazijn? Oftewel: stem de toegangsrechten, zowel online als offline, af op de functie van je medewerker. Een autorisatiematrix geeft overzicht: waar werken je medewerkers mee? Denk aan sleutels, toegangspassen, logincodes, applicaties, bankpassen, telefoons, laptops of tablets.

2. Gebruik een wachtwoordmanager

Voorkom dat nieuwe medewerkers voor het gemak overal hetzelfde wachtwoord intikken. Regel een wachtwoordmanager voor ze. Die maakt automatisch veilige en unieke wachtwoorden aan en slaat ze op. Medewerkers onthouden alleen een sterk hoofdwachtwoord voor toegang tot de wachtwoordmanager.

Ook handig van de wachtwoordmanager: per afdeling stel je in wie bij welke informatie kan. Acherrat vertelt hoe dat werkt: Ik kan alleen bij de klantgegevens die ik voor mijn werk nodig heb. Wat voor mij niet belangrijk is, kan ik niet zien. Dat is veilig voor mij en de klant.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Applicatiebeheer en de AVG: wat moet je weten?
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?
Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?
Wat kunnen gemeenten leren van het Sectorbeeld Overheid 2024?
In oktober 2024 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het ‘Sectorbeeld Overheid 2024’ gepubliceerd. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

Europol: logs, namen en ip adressen belangrijkste data voor politieonderzoek
Verder lezen
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand
Verder lezen
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen
Verder lezen
Ciso en cio groeien naar elkaar toe
Verder lezen
Intern advies over digitaal oorlogsarchief toch openbaar
Verder lezen
De European Health Data Space: een nieuwe stap voor data uitwisseling en innovatie in de gezondheidszorg
Verder lezen
Crisisbeheer: voorbereiden op cyberaanvallen
Verder lezen
DNB waarschuwt voor internationale spanningen en cyberaanvallen
Verder lezen
RDI en AP: alle toezichthouders moeten toezien op ai
Verder lezen
AP verwijt DUO discriminatie bij gebruik algoritme
Verder lezen