Skip to main content

Personeel in en uit dienst: zo regel je dat veilig

Als medewerkers bij je in dienst komen geef je ze toegang tot digitale systemen en werkruimtes. Als ze voor je werken, maar ook als medewerkers stoppen wil je dat die bedrijfsinformatie veilig is. Ontdek hoe je met onder andere een autorisatiematrix zorgt voor een veilige start en een veilig vertrek van je medewerkers.

Een medewerker neemt ontslag. Je regelt een afscheidsboeket en zwaait je oud-collega uit. Maar daarmee ben je nog niet klaar. Denk aan de digitale veiligheid van je bedrijf als je personeelsbestand wisselt.

Veilige start nieuwe medewerker

Besteed aandacht aan de start van een nieuwe medewerker. En neem informatiebeveiliging op in het inwerkprogramma, adviseert Isra Acherrat, trainer bij NFIR IT Forensics & Incident Response. Ze geeft vier tips:

1. Maak een autorisatiematrix

Een autorisatiematrix is een overzicht. Daarin schrijf je op welke rechten en spullen je een medewerker geeft. Moet de receptionist klantgegevens kunnen inzien? Is het nodig dat de verkoopmedewerker personeelsgegevens kan raadplegen? En wie heeft de sleutel van het magazijn? Oftewel: stem de toegangsrechten, zowel online als offline, af op de functie van je medewerker. Een autorisatiematrix geeft overzicht: waar werken je medewerkers mee? Denk aan sleutels, toegangspassen, logincodes, applicaties, bankpassen, telefoons, laptops of tablets.

2. Gebruik een wachtwoordmanager

Voorkom dat nieuwe medewerkers voor het gemak overal hetzelfde wachtwoord intikken. Regel een wachtwoordmanager voor ze. Die maakt automatisch veilige en unieke wachtwoorden aan en slaat ze op. Medewerkers onthouden alleen een sterk hoofdwachtwoord voor toegang tot de wachtwoordmanager.

Ook handig van de wachtwoordmanager: per afdeling stel je in wie bij welke informatie kan. Acherrat vertelt hoe dat werkt: Ik kan alleen bij de klantgegevens die ik voor mijn werk nodig heb. Wat voor mij niet belangrijk is, kan ik niet zien. Dat is veilig voor mij en de klant.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.

Meer recente berichten

Microsoft maakt leidinggevenden verantwoordelijk voor cyberbeveiliging
Verder lezen
Gegevens klanten ABN AMRO mogelijk gelekt bij cyberaanval
Verder lezen
49 miljoen klanten getroffen door Dell hack
Verder lezen
Consultatie over cybersecuritywet NIS2 nu van start
Verder lezen
Veel Nederlandse bedrijven voldoen niet aan Europese vereisten voor cybersecurity
Verder lezen
OM: medewerker klantenservice, 21, gebruikte klantenbestand voor oplichting hoogbejaarden
Verder lezen
Software engineer krijgt taakstraf voor hack Mysteryland
Verder lezen
Nieuwe it wetgeving staat centraal op Cybersec Europe
Verder lezen
CompTIA meet verandering in cybersecurity aanpak in de Benelux
Verder lezen
150 duizend cv s op straat bij datalek UWV
Verder lezen