Skip to main content

Naleving NIS2 richtlijn: strategische adviezen voor CISO s

Met de EU richtlijn NIS2 wil Europa de digitale weerbaarheid in de hele unie verbeteren. Ook overheden moeten aan strengere beveiligings en rapportagevereisten voldoen. De richtlijn is in 2022 aangenomen. Het niet naleven van de NIS richtlijn heeft juridische en strategische gevolgen voor organisaties. CISO s moeten aan de slag.

Voor een succesvol Europees cybersecuritybeleid zullen lidstaten met elkaar moeten samenwerken. De eerste concrete uitwerking hiervoor was de Richtlijn netwerk- en informatiesystemen (NIS-richtlijn). Deze trad in augustus 2016 in werking. De richtlijn bevat beveiligingsverplichtingen voor aanbieders van digitale diensten en moest zorgen voor een verbetering van de veerkracht van netwerk- en informatiesystemen in de EU-lidstaten. De Europese regels uit de NIS-richtlijn zijn in Nederland geimplementeerd in de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni).

Na een aantal jaren werd echter duidelijk dat de regels uit de NIS-richtlijn tekortschoten. In december 2020 stelde de Commissie een herziening van de NIS-richtlijn voor (NIS2). Ongeveer 4000 instellingen, waaronder het openbaar bestuur, worden nu ook verplicht om meer maatregelen te nemen om cyberbeveiligingsrisico s te beheersen. Zo moeten ze aan strengere beveiligings- en rapportagevereisten voldoen. Ook alle middelgrote en grote ondernemingen worden verplicht tot zwaardere beveiligingsvoorschriften.

Juridische gevolgen

Niet-naleving van de NIS-richtlijn kan leiden tot boetes en andere straffen, waaronder mogelijke wettelijke aansprakelijkheid voor schade als gevolg van een beveiligingsincident dat voorkomen had kunnen worden als de vereiste maatregelen waren genomen. De richtlijn verplicht bedrijven en organisaties verder om specifieke maatregelen te nemen om de beveiliging van te garanderen, en als zij dit niet doen, kunnen zij juridische stappen ondernemen tegen klanten, regelgevers of andere belanghebbenden binnen het digitale ecosysteem.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.
Wat betekent de AI-verordening voor informatiebeveiliging bij gemeenten?
Het gebruik van AI neemt in rap tempo toe. Wat betekent dat voor je informatiebeveiliging als gemeente?
De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.

Meer recente berichten

Brabantse Datawerkplaats leidt tot betere gegevensuitwisseling
Verder lezen
Onderwijs tegen kabinetsplan cyberveiligheid
Verder lezen
EU verleent VK uitzonderlijke verlenging voor data-uitwisseling
Verder lezen
Cyberaanvallen stijgen met 53% in Nederland in Q1 2025
Verder lezen
Politie en FBI werken samen om internationale dienst voor cybercrime uit de lucht te halen
Verder lezen
Belgische regering investeert miljoenen in overstap leger naar clouddiensten
Verder lezen
Amsterdam maakt eigen AI-assistent: ChatAmsterdam
Verder lezen
Slechts één op de vijf bedrijven denkt na een cyberaanval door te kunnen werken
Verder lezen
WhatsApp vs. Signal: Loopt onze privacy echt gevaar?
Verder lezen
Cybersecurity topprioriteit bij beveiligingstechnologie
Verder lezen