Skip to main content

Cisco legt pijnlijk probleem bloot door lekken in oudere routers te negeren

Cisco maakt bekend dat het een kwetsbaarheid in een aantal modellen van zijn routers voor het midden en kleinbedrijf niet gaat repareren. De reden is dat er een manier is om het beveiligingsprobleem af te dekken en bovendien zijn de routers, volgens Cisco, aan het eind van hun levensduur. De vraag is of de bedrijven die de routers in gebruik hebben, in staat zijn de workaround in te stellen en of zij zich bewust zijn dat de ondersteuning door de fabrikant eindigt.

Een pc die een aantal jaar na aankoop niet meer wordt ondersteund door de leveranciers van de hard- en software van het apparaat, is doorgaans ook niet erg geschikt meer voor werk in een zakelijke omgeving. Het apparaat wordt traag. Bovendien zullen de softwaremakers er regelmatig met pop-ups op wijzen dat het besturingssysteem of de applicaties kwetsbaar zijn omdat er geen beveiligingsupdates meer worden verstrekt.

Bij een router gaat dat meestal anders. Als die werkt, blijft het apparaat doorgaans heel lang onopgemerkt zijn werk doen. Bij grotere ondernemingen die aan goed beheer van hun ICT-infrastructuur doen, is er wellicht periodiek aandacht voor de status ervan. Maar juist bij kleinere ondernemingen zonder eigen IT-afdeling krijgt netwerkapparatuur weinig aandacht. Dat gebeurt in de regel pas als die systemen storingen gaan veroorzaken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen