Het aanbod van Chinese elektrische auto s is bezig aan een razendsnelle opmars. Het gaat om merken als NIO, BYD en XPENG. De verwachting is dat in 2025 het marktaandeel in Europa zeker verdubbeld zal zijn, en als het de Chinezen echt meezit zelfs verdrievoudigd. Dat kan grote gevolgen hebben voor de Europese auto industrie. En hoe zit het met de privacy?
Chinese auto s hebben geen al te best imago in Europa. In het verleden bleken ze bij botsproeven onveilig en verdwenen ze na hun introductie weer stilletjes van het toneel. Maar de tijden zijn veranderd, zegt Niels van den Hoogen van leasebedrijf Athlon. Zijn bedrijf biedt sinds kort vijf nieuwe Chinese merken aan. Zeker de nieuwe introducties van de Chinese merken voldoen aan alle Europese eisen.
Auto-importeur Thijs Pitlo was vooraf kritisch, maar is onder de indruk. Hij haalde een elektrische SUV van het Chinese staatsbedrijf Dongfeng op in Noorwegen, een auto die nog niet te koop is in Nederland. De kwaliteit is goed, de rij-eigenschappen zijn goed en na bijna tienduizend kilometer geen piepje, geen kraakje, niks.
Chinese auto s zijn vooral vanwege de lagere prijs dan hun Amerikaanse en Europese concurrenten aantrekkelijk. In elk segment 4 tot 10 procent goedkoper, zegt onderzoeker Alex Keynes van Transport en Environment. En de Chinese auto s zijn ook veel sneller te leveren, zegt Van den Hoogen. Europese en Amerikaanse auto s kampen op dit moment met schaarste.
De opmars van Chinese merken betekent felle concurrentie in Europa en Amerika. Tesla, marktleider in de VS, verwacht dit jaar net iets meer auto s te verkopen (1,6 miljoen) dan het Chinese BYD. Maar het verschil is minimaal.
De Chinese merken danken hun opmars ook aan overheidsbeleid: de elektrische auto-industrie is een speerpunt voor China en kreeg veel overheidssteun. Ze hebben nu voldoende zelfvertrouwen en ervaring om de sprong naar Europa te wagen, zegt onderzoeker Keynes. Hij ziet dat sommige Europese merken zich nog te veel richten op de verbrandingsmotor, terwijl de Chinezen al vol gaan voor elektrisch.
Verder lezen bij de bronDeze versturen we 3-4x per jaar.
AI en regelgeving zorgen voor nieuwe uitdagingen | Verder lezen | |
Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten | Verder lezen | |
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger | Verder lezen | |
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving | Verder lezen | |
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur | Verder lezen | |
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak | Verder lezen | |
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker | Verder lezen | |
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware | Verder lezen | |
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen | Verder lezen | |
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel | Verder lezen |
Copyright © 2014 - 2021 IB&P B.V.
algemene voorwaarden - privacyverklaring.
responsible disclosure - sitemap