Goedkopere auto s uit China gaan Europa veroveren
Het aanbod van Chinese elektrische auto s is bezig aan een razendsnelle opmars. Het gaat om merken als NIO, BYD en XPENG. De verwachting is dat in 2025 het marktaandeel in Europa zeker verdubbeld zal zijn, en als het de Chinezen echt meezit zelfs verdrievoudigd. Dat kan grote gevolgen hebben voor de Europese auto industrie. En hoe zit het met de privacy?
Chinese auto s hebben geen al te best imago in Europa. In het verleden bleken ze bij botsproeven onveilig en verdwenen ze na hun introductie weer stilletjes van het toneel. Maar de tijden zijn veranderd, zegt Niels van den Hoogen van leasebedrijf Athlon. Zijn bedrijf biedt sinds kort vijf nieuwe Chinese merken aan. Zeker de nieuwe introducties van de Chinese merken voldoen aan alle Europese eisen.
Schaarste
Auto-importeur Thijs Pitlo was vooraf kritisch, maar is onder de indruk. Hij haalde een elektrische SUV van het Chinese staatsbedrijf Dongfeng op in Noorwegen, een auto die nog niet te koop is in Nederland. De kwaliteit is goed, de rij-eigenschappen zijn goed en na bijna tienduizend kilometer geen piepje, geen kraakje, niks.
Chinese auto s zijn vooral vanwege de lagere prijs dan hun Amerikaanse en Europese concurrenten aantrekkelijk. In elk segment 4 tot 10 procent goedkoper, zegt onderzoeker Alex Keynes van Transport en Environment. En de Chinese auto s zijn ook veel sneller te leveren, zegt Van den Hoogen. Europese en Amerikaanse auto s kampen op dit moment met schaarste.
Wake-up call
De opmars van Chinese merken betekent felle concurrentie in Europa en Amerika. Tesla, marktleider in de VS, verwacht dit jaar net iets meer auto s te verkopen (1,6 miljoen) dan het Chinese BYD. Maar het verschil is minimaal.
De Chinese merken danken hun opmars ook aan overheidsbeleid: de elektrische auto-industrie is een speerpunt voor China en kreeg veel overheidssteun. Ze hebben nu voldoende zelfvertrouwen en ervaring om de sprong naar Europa te wagen, zegt onderzoeker Keynes. Hij ziet dat sommige Europese merken zich nog te veel richten op de verbrandingsmotor, terwijl de Chinezen al vol gaan voor elektrisch.
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Belang van data ethiek en privacy in de digitale wereld | Verder lezen | |
Governance artikel in wetsvoorstel NIS2 geeft bestuurder te veel ruimte | Verder lezen | |
Cybersecurity vaak te laat in beeld: tips voor een fundamentele aanpak | Verder lezen | |
Britse toezichthouder roept publiek op om privacybeleid apps te lezen | Verder lezen | |
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN | Verder lezen | |
Nederlandse bedrijven richten zich op quick wins bij implementatie NIS2 | Verder lezen | |
Mogelijk steviger toezicht op cybersecurity gemeentelijke websites | Verder lezen | |
Slimme camera s geven ouderenzorg privacy | Verder lezen | |
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN | Verder lezen | |
Bestuurders moeten verantwoordelijkheid nemen voor cybersecurity | Verder lezen |