Goedkopere auto s uit China gaan Europa veroveren
Het aanbod van Chinese elektrische auto s is bezig aan een razendsnelle opmars. Het gaat om merken als NIO, BYD en XPENG. De verwachting is dat in 2025 het marktaandeel in Europa zeker verdubbeld zal zijn, en als het de Chinezen echt meezit zelfs verdrievoudigd. Dat kan grote gevolgen hebben voor de Europese auto industrie. En hoe zit het met de privacy?
Chinese auto s hebben geen al te best imago in Europa. In het verleden bleken ze bij botsproeven onveilig en verdwenen ze na hun introductie weer stilletjes van het toneel. Maar de tijden zijn veranderd, zegt Niels van den Hoogen van leasebedrijf Athlon. Zijn bedrijf biedt sinds kort vijf nieuwe Chinese merken aan. Zeker de nieuwe introducties van de Chinese merken voldoen aan alle Europese eisen.
Schaarste
Auto-importeur Thijs Pitlo was vooraf kritisch, maar is onder de indruk. Hij haalde een elektrische SUV van het Chinese staatsbedrijf Dongfeng op in Noorwegen, een auto die nog niet te koop is in Nederland. De kwaliteit is goed, de rij-eigenschappen zijn goed en na bijna tienduizend kilometer geen piepje, geen kraakje, niks.
Chinese auto s zijn vooral vanwege de lagere prijs dan hun Amerikaanse en Europese concurrenten aantrekkelijk. In elk segment 4 tot 10 procent goedkoper, zegt onderzoeker Alex Keynes van Transport en Environment. En de Chinese auto s zijn ook veel sneller te leveren, zegt Van den Hoogen. Europese en Amerikaanse auto s kampen op dit moment met schaarste.
Wake-up call
De opmars van Chinese merken betekent felle concurrentie in Europa en Amerika. Tesla, marktleider in de VS, verwacht dit jaar net iets meer auto s te verkopen (1,6 miljoen) dan het Chinese BYD. Maar het verschil is minimaal.
De Chinese merken danken hun opmars ook aan overheidsbeleid: de elektrische auto-industrie is een speerpunt voor China en kreeg veel overheidssteun. Ze hebben nu voldoende zelfvertrouwen en ervaring om de sprong naar Europa te wagen, zegt onderzoeker Keynes. Hij ziet dat sommige Europese merken zich nog te veel richten op de verbrandingsmotor, terwijl de Chinezen al vol gaan voor elektrisch.
Verder lezen bij de bron- Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand - 6 december 2024
- Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen - 6 december 2024
- Ciso en cio groeien naar elkaar toe - 5 december 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand | Verder lezen | |
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen | Verder lezen | |
Ciso en cio groeien naar elkaar toe | Verder lezen | |
Intern advies over digitaal oorlogsarchief toch openbaar | Verder lezen | |
De European Health Data Space: een nieuwe stap voor data uitwisseling en innovatie in de gezondheidszorg | Verder lezen | |
Crisisbeheer: voorbereiden op cyberaanvallen | Verder lezen | |
DNB waarschuwt voor internationale spanningen en cyberaanvallen | Verder lezen | |
RDI en AP: alle toezichthouders moeten toezien op ai | Verder lezen | |
AP verwijt DUO discriminatie bij gebruik algoritme | Verder lezen | |
Citrix kwetsbaarheden werden vorig jaar het vaakst uitgebuit | Verder lezen |