Op 15 maart 2023 zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Politieke partijen die campagne voeren, bijvoorbeeld via microtargeting, moeten zich daarbij aan de privacyregels houden. Daarom brengt de Autoriteit Persoonsgegevens, AP, opnieuw de handleiding over privacy bij verkiezingscampagnes onder de aandacht.
Politieke partijen gebruiken steeds vaker persoonsgegevens – of huren hiervoor bedrijven in – om zo gericht mogelijk hun leden en potentiele nieuwe leden te bereiken. Dit laatste wordt microtargeting genoemd.
Natuurlijk mogen politieke partijen campagne voeren. En in deze tijd gebeurt dat uiteraard vaak digitaal. Maar politieke partijen moeten zich hierbij wel aan de privacyregels houden.
In de Handleiding privacy verkiezingscampagnes staan 7 aandachtspunten voor politieke partijen die aan de slag willen met hun campagne. Het belangrijkste aandachtspunt is dat het om de verwerking van zogeheten bijzondere persoonsgegevens gaat, waarvoor speciale regels gelden.
Bijzonder persoonsgegeven
Het lidmaatschap van een politieke partij is een gegeven over de politieke opvatting van een persoon. En dat is volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een bijzonder persoonsgegeven.
Het is in principe verboden om bijzondere persoonsgegevens te verwerken. Tenzij er een wettelijke uitzondering is.
Verder lezen bij de bron