Veel organisaties handelen inzageverzoeken van consumenten niet goed af. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de wet moeten bedrijven binnen een maand laten weten welke gegevens ze van iemand verzameld hebben. Maar een kwart haalt die deadline niet of levert verkeerde gegevens.
Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen aan 100 organisaties welke persoonsgegevens ze over hen verzameld hadden. Hiervoor werden uiteenlopende instellingen bevraagd, zoals overheden, dienstverleners, goede doelen en webwinkels. Hiervan lukte het 26 organisaties niet om de gevraagde gegevens binnen de wettelijke termijn goed aan te leveren.
Geen reactie
Vier bedrijven stuurden wel een ontvangstbevestiging, maar reageerden verder niet. En 6 organisaties gaven alleen een algemeen antwoord over welke gegevens ze verzamelen. Bij bedrijven die wel reageerden, ontbraken er soms belangrijke gegevens. En de websites van AliExpress, Ikea, TikTok en Tuya geven een foutmelding tijdens het invullen van het formulier of het downloaden van de gegevens.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
De gemeenteraad heeft een belangrijke rol om er op toe te zien dat informatiebeveiliging en privacybescherming goed wordt geborgd binnen de gemeentelijke organisatie. In deze blog lees je wat die rol inhoudt en welke taken en verantwoordelijkheden daarbij horen.
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog