Skip to main content

Vingerwijzen na een cyberaanval is niet zinvol

Er bestaat geen volledig ondoordringbare omgeving, hoe goed deze ook wordt beveiligd. Het is daarom zinloos om gebruikers of het securityteam te beschuldigen dat ze laks werken, laat staan om ze te straffen na een cyberaanval. Het risico dat bedrijven het doelwit worden van een cyberaanval is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Wie is er verantwoordelijk wanneer een organisatie met succes het doelwit van aanvallers is geworden? Dat moet eigenlijk niet de vraag zijn.

Gebruikers simpelweg vertellen dat ze niet zomaar op links moeten klikken of dat ze moeten oppassen voor social engineering valkuilen, werkt niet. Een recent advies van het Britse National Cyber Security Centre bevestigt dit en ontmoedigt bangmakerij om werknemers beveiligingsbewustzijn bij te brengen. In plaats hiervan worden organisaties aangemoedigd om kritisch na te denken over hoe ze technische securitymaatregelen kunnen combineren met een werkomgeving waarin werknemers zich veilig en gesteund voelen om phishing pogingen en verdachte links te melden.

Empathie

Eindgebruikers van organisaties die slachtoffer zijn geworden van een incident zouden zelden de schuld hiervan moeten krijgen. Het is al moeilijk genoeg voor werknemers om hun werk goed uit te voeren, zonder daarbij 24/7 na te denken over security. Het is de verantwoordelijkheid van leidinggevenden om het werknemers zo makkelijk mogelijk te maken hun werk te doen, en daarmee te voorkomen dat ze vallen voor social engineering-aanvallen.

Toen bijvoorbeeld Uber werd gehackt maakte de aanvaller alleen gebruik van social engineering en multi-factor authentication vermoeidheid. De verantwoordelijkheid voor de hack lag technisch gezien bij de werknemer die werd overgehaald om de inlogverzoeken van de aanvaller te authentiseren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.
De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.

Meer recente berichten

Belang van data ethiek en privacy in de digitale wereld
Verder lezen
Governance artikel in wetsvoorstel NIS2 geeft bestuurder te veel ruimte
Verder lezen
Cybersecurity vaak te laat in beeld: tips voor een fundamentele aanpak
Verder lezen
Britse toezichthouder roept publiek op om privacybeleid apps te lezen
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Nederlandse bedrijven richten zich op quick wins bij implementatie NIS2
Verder lezen
Mogelijk steviger toezicht op cybersecurity gemeentelijke websites
Verder lezen
Slimme camera s geven ouderenzorg privacy
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Bestuurders moeten verantwoordelijkheid nemen voor cybersecurity
Verder lezen