Skip to main content

Vingerwijzen na een cyberaanval is niet zinvol

Er bestaat geen volledig ondoordringbare omgeving, hoe goed deze ook wordt beveiligd. Het is daarom zinloos om gebruikers of het securityteam te beschuldigen dat ze laks werken, laat staan om ze te straffen na een cyberaanval. Het risico dat bedrijven het doelwit worden van een cyberaanval is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Wie is er verantwoordelijk wanneer een organisatie met succes het doelwit van aanvallers is geworden? Dat moet eigenlijk niet de vraag zijn.

Gebruikers simpelweg vertellen dat ze niet zomaar op links moeten klikken of dat ze moeten oppassen voor social engineering valkuilen, werkt niet. Een recent advies van het Britse National Cyber Security Centre bevestigt dit en ontmoedigt bangmakerij om werknemers beveiligingsbewustzijn bij te brengen. In plaats hiervan worden organisaties aangemoedigd om kritisch na te denken over hoe ze technische securitymaatregelen kunnen combineren met een werkomgeving waarin werknemers zich veilig en gesteund voelen om phishing pogingen en verdachte links te melden.

Empathie

Eindgebruikers van organisaties die slachtoffer zijn geworden van een incident zouden zelden de schuld hiervan moeten krijgen. Het is al moeilijk genoeg voor werknemers om hun werk goed uit te voeren, zonder daarbij 24/7 na te denken over security. Het is de verantwoordelijkheid van leidinggevenden om het werknemers zo makkelijk mogelijk te maken hun werk te doen, en daarmee te voorkomen dat ze vallen voor social engineering-aanvallen.

Toen bijvoorbeeld Uber werd gehackt maakte de aanvaller alleen gebruik van social engineering en multi-factor authentication vermoeidheid. De verantwoordelijkheid voor de hack lag technisch gezien bij de werknemer die werd overgehaald om de inlogverzoeken van de aanvaller te authentiseren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de lijnmanager op het gebied van privacy
In onze wereld, met alle informatietechnologie, is privacy belangrijker dan ooit. Als lijnmanager heb je een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels van de van de organisatie houdt. Maar wat houdt deze rol precies in en welke verantwoordelijkheden komen daarbij kijken? Dat lees je in deze blog.
Waarom is contractmanagement ook belangrijk voor informatiebeveiliging?
Contractmanagement speelt een belangrijke rol in het kader van informatiebeveiliging. Het is namelijk niet alleen een manier om zakelijke overeenkomsten te beheren; het vormt ook de basis voor een goede informatiebeveiligingsstrategie. Waarom dat zo is lees je in deze blog.
Een verwerkersovereenkomst afgesloten, en dan?
Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is dat je een verwerkersovereenkomst moet opstellen wanneer je persoonsgegevens laat verwerken door anderen. In deze blog lees je meer over wat er moet gebeuren nadat je een verwerkersovereenkomst hebt afgesloten, om te zorgen dat je blijft voldoen aan de AVG.

Meer recente berichten

Netwerksegmentatie houdt Chinese staatshackers tegen bij Defensie
Verder lezen
Inlichtingendiensten onderzochten onrechtmatig hele bevolkingsgroepen
Verder lezen
Overheid dreigt Facebook in de ban te doen vanwege zorgen om privacy
Verder lezen
Vier kritieke kwetsbaarheden in Ivanti Connect Secure en Policy Secure
Verder lezen
Cyber Security Raad vraagt nieuwe kabinet om grote investering
Verder lezen
Onderzoek Kaspersky: Nederlandse consumenten bezuinigen op kosten, maar ook op privacy en veiligheid
Verder lezen
Europees onderzoek: positie FG moet beter
Verder lezen
Aanpassing aan Europese Cyber Resilience Act stelt critici gerust over open source
Verder lezen
Belang cybersecurity neemt evenredig toe met techafhankelijkheid
Verder lezen
Belastingdienst moet nog 72 procent bedrijfsprocessen aan AVG toetsen
Verder lezen