Skip to main content

Cyberincidenten: de werkelijkheid is nog erger

Een bedrijf op de drie maakte het afgelopen jaar minstens een cyberincident mee. Dat kost geld en doet medewerkers uitvallen. Hoe gaan beslissingsnemers in de Benelux daar mee om?

Elk jaar vinden in Belgie zo n 40.000 cybercriminaliteitsincidenten plaats, aldus recente data van technologiefederatie Agoria. En waarschijnlijk zijn het er nog een pak meer, zo blijkt nu uit de vierde editie van het jaarlijks onderzoek van Proximus naar cybersecurity in de Benelux.

De ICT-provider bevroeg, in samenwerking met Proximus SpearIT, Davinsi Labs en Telindus Nederlands en Luxemburg, 270 CEO s, CIO s en andere beslissingsnemers: hoe kijken zij naar cybersecurity?

Uit onze enquete blijkt dat een derde van de bedrijven het afgelopen jaar minstens een cybersecurity-incident meemaakte. In organisaties met meer dan 2.000 medewerkers gaat het zelfs om 60 procent, maar dat kan ook komen door een betere detectie. In een op de tien bedrijven zijn het zelfs meer dan tien incidenten, zegt Wouter Vandenbussche, Product Owner Cybersecurity bij Proximus.

Zulke incidenten hebben uiteraard een sterke impact. In een derde van de gevallen leidt het tot inactiviteit bij de medewerkers. Los daarvan heeft bijna de helft van de incidenten een grote financiele impact, vertelt Wouter.

Opzettelijke en accidentele incidenten

Ondernemingen ervaren zowel opzettelijke als accidentele incidenten, klinkt het. In 29 procent van de gevallen gaat het om een combinatie van beide. Bij de opzettelijke incidenten zien we vooral social engineering.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen