Skip to main content

Juridische en ethische aspecten van uitbreiding van de Nationale Rioolwatersurveillance

Overheden hebben de bevoegdheid om rioolwatersurveillance uit te, laten, voeren voor het beschermen van de volksgezondheid en de leefomgeving. Wanneer er geen sprake is van een volksgezondheidscrisis, is bij het opzetten of uitbreiden van rioolwatersurveillance een zorgvuldige ethische afweging nodig.

Rioolwater wordt al langer gemonitord op de aanwezigheid van verschillende ziekteverwekkers en andere gezondheidsindicatoren, zoals drugs en medicijnresten. Vanwege de COVID-19-pandemie en de ontdekking dat SARS-CoV-2, het virus dat deze ziekte veroorzaakt, uitgescheiden wordt in de ontlasting van besmette personen, is rioolwatersurveillance echter wereldwijd ingezet. Enkele voordelen ten opzichte van klinische surveillance is dat rioolwatersurveillance een algemeen beeld geeft van de virusverspreiding in de populatie, onafhankelijk van testbereidheid, -beschikbaarheid en -beleid en dat besmette mensen worden gemonitord die geen symptomen ervaren en zich daarom niet (laten) testen.

In Nederland wordt de Nationale rioolwatersurveillance (NRS) uitgevoerd door een samenwerking tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de waterschappen en het RIVM. Nu het testbeleid is losgelaten is rioolwatersurveillance een belangrijk instrument in de COVID-19-surveillance. SARS-CoV-2-virusdeeltjes worden gemeten in rioolwatermonsters afkomstig van 314 rioolwaterzuiveringsinstallaties (rwzi s), waarmee meer dan 99 procent van de bevolking wordt gemonitord. In monsters van geselecteerde rwzi s wordt door middel van sequentieanalyse ook onderzocht welke verschillende varianten van het virus in het rioolwater voorkomen.

De infrastructuur van de NRS biedt de mogelijkheid om ook andere ziekteverwekkers en andere gezondheid-gerelateerde parameters te gaan bepalen. Bij SARS-CoV-2 was echter sprake van een volksgezondheidscrisis die direct handelen noodzakelijk maakte. Voor het meten van andere parameters is er minder urgentie. Om een zorgvuldige afweging te maken met welke parameters de NRS mogelijk kan worden uitgebreid, is verkend wat de juridisch-bestuurlijke kaders zijn en welke ethische aspecten hierbij een rol spelen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is ethisch hacken en waarom is het belangrijk?
Stel je voor dat je een inbreker bent, maar dan eentje met goede bedoelingen. Je zoekt naar zwakke plekken in een huis om de eigenaar te waarschuwen, zodat hij ze kan repareren. Dat is precies wat ethical hackers doen, maar dan met computers en netwerken. In deze blog neem ik je mee in hun wereld.
Applicatiebeheer en de AVG: wat moet je weten?
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?
Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?

Meer recente berichten

Cyberaanval? Onderwijsbestuurders moeten straks op cursus
Verder lezen
AP: mensen weinig bewust van gegevens die auto s allemaal verzamelen
Verder lezen
Privacy waakhond AP kraakt wet voor grensoverschrijdende uitwisseling van zorgdata
Verder lezen
Belangstelling voor cyberveiligheid groeit bij mkb
Verder lezen
CCV beheert cybersecurity evaluatietool Cyra
Verder lezen
Waarschuwing: Privacy in gevaar bij AI software Microsoft 365
Verder lezen
De EU moet zichzelf boete geven: houdt zich niet aan eigen privacyregels
Verder lezen
Nederlandse hackers vinden kwetsbaarheden in VPN server SonicWall
Verder lezen
2025 brengt nieuwe cyberdreigingen met zich mee
Verder lezen
Achterstallig onderhoud in database van politie is ernstige overtreding van privacywetgeving
Verder lezen