De Autoriteit Persoonsgegevens, AP, heeft de Sociale Verzekeringsbank, SVB, een boete opgelegd van 150.000 euro wegens gebrekkige identiteitscontrole door de telefonische helpdesk. Clienten met een AOW uitkering liepen hierdoor het risico dat gevoelige informatie terecht zou komen bij de verkeerde personen.
Aanleiding was een klacht van een client in 2019 die erachter kwam dat iemand via de telefonische helpdesk van de SVB uitkeringsinformatie over hem-haar had weten op te vragen. Uit onderzoek van de AP blijkt dat er geen heldere regels waren voor telefonische informatieverstrekking, terwijl er wekelijks duizenden mensen bellen en circa 1.500 servicemedewerkers van de SVB toegang tot clientgegevens. De identiteitscontrole was beperkt tot een aantal eenvoudige vragen die makkelijk te achterhalen waren door buitenstaanders (zoals iemands voornaam, adres en postcode).
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.