Skip to main content

Thuiswerken: een uitdaging voor cybersecurity

Tegenwoordig werken meer mensen dan ooit tevoren vanuit huis of een andere locatie naar keuze. Naar kantoor gaan is voor hen optioneel en dat houden ze het liefste zo. Hoewel thuiswerken vele voordelen biedt, brengt het ook nieuwe uitdagingen met zich mee met name op het gebied van cybersecurity.

Het blijkt voor bedrijven nog altijd een uitdaging om ervoor te zorgen dat hun werknemers optimaal beschermd zijn tegen cyberaanvallen. Het aanklikken van een verkeerde link kan leiden tot diefstal van privacygevoelige informatie zoals inkomens- en betaalgegevens.

Thuiswerkers vormen een risico

Het is belangrijk dat bedrijven de nodige maatregelen treffen om de apparaten die werknemers gebruiken om vanuit huis te werken te beschermen. Het nemen van de juiste voorzorgsmaatregelen kan de veiligheid aanzienlijk verhogen. Cybercriminelen zijn immers constant op zoek naar manieren om misbruik te maken zwakke plekken in het systeem. En thuiswerken biedt hier helaas een ideale gelegenheid voor.

Persoonlijke apparaten en netwerken niet voldoende beveiligd

Werknemers die vanuit huis werken vormen onder andere een zwakke plek omdat ze regelmatig vanaf persoonlijke apparaten werken. Daarbij maken ze gebruik van het persoonlijke WiFi-netwerk die niet dezelfde veiligheidsmechanismen heeft als het netwerk van een bedrijf. Dit betekent mogelijk dat cybercriminelen gemakkelijker toegang krijgen tot het netwerk of apparaten. Ook staan thuiswerkers onder minder toezicht waardoor ze vaker slachtoffer worden van cybermisdaden zoals malware en phishingberichten. Cybercriminelen zijn zich hier maar al te bewust van. Daarom is het belangrijk dat zowel bedrijven als werknemers de juiste maatregelen nemen om thuiswerken veilig te maken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen