Skip to main content

Cyberaanval legt alarmeringssysteem voor ouderen en ernstig zieken plat

In Nederland hebben duizenden ouderen en ernstig zieke patienten een alarmknop in de vorm van een armband of een ketting. Daarmee kunnen zij letterlijk met een druk op de knop de hulp van arts, mantelzorger of verpleging inschakelen. Een veelgebruikt systeem is dat van Tunstall. Sinds zondagmiddag is dat systeem niet meer operationeel door een cyberaanval.

Dat betekent dus dat iedereen met een alarmeringssysteem van Tunstall, zoals de 3000 klanten van de Limburgse zorgorganisatie Envida, op dit moment geen hulp via de alarmknop kunnen oproepen. Op haar website bevestigd Tunstall dat het bedrijf slachtoffer geworden is van een cyberaanval waardoor de meldingen van de alarmknoppen niet meer bij de meldkamer, die 24-7-365 bemand is, binnen.

Herstelwerkzaamheden cyberaanval

Zicht op een oplossing kan Tunstall nog niet geven. Het bedrijf zegt direct een gespecialiseerd cybersecurity bedrijf te hebben ingeschakeld. Die werken momenteel samen met het IT-team van Tunstall aan de herstelwerkzaamheden. Het bedrijf zegt er alles aan te doen om de dienstverlening zo spoedig mogelijk weer te herstellen. Dat herstel heeft nu de hoogste prioriteit. Daarna wordt verder onderzoek gedaan naar de aard van de cyberaanval en hoe dat in de toekomst voorkomen kan worden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen
Alarmerend jaarverslag van AIVD: We zitten in het voorportaal van een oorlog
Verder lezen
OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen