Skip to main content

Boete voor creditcardbedrijf ICS na ontbrekende risicoanalyse

De Autoriteit Persoonsgegevens, AP, legt International Card Services B.V., ICS, een boete op van 150.000 euro. ICS gebruikte op grote schaal persoonlijke gegevens van klanten zonder dat het bedrijf eerst een wettelijk verplichte DPIA deed, een analyse waarmee mogelijke privacyrisico s in kaart worden gebracht. ICS overtrad daardoor de privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming, AVG.

Organisaties zijn in veel gevallen verplicht om een risicoanalyse uit te voeren, een data protection impact assessment, DPIA. Daarbij gaan zij van tevoren grondig na welke risico s er kunnen ontstaan als ze privacygevoelige informatie van mensen gaan verzamelen en gebruiken. Zodat zij ook van tevoren al maatregelen kunnen nemen om de privacy van deze mensen te beschermen. 

1,5 miljoen klanten 

ICS heeft nagelaten om een DPIA uit te voeren voordat het bedrijf in 2019 begon met het digitaal identificeren van klanten in Nederland. ICS had wel een DPIA moeten doen, want bij de identiteitscontroles ging het om heel veel mensen: zo n 1,5 miljoen. 

De persoonlijke informatie die bij de identificatie werd gebruikt, was bovendien gevoelig van aard. Behalve om bijvoorbeeld naam, adres, telefoonnummer en e mail van klanten, ging het onder meer om een foto die klanten van zichzelf moesten maken en opsturen via een mobiele telefoon of webcam. ICS gebruikte deze foto s vervolgens om ze te vergelijken met de kopieen van de identiteitsbewijzen van klanten. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen