Skip to main content

Bedrijven in industrie en handel vaker slachtoffer ransomware

Nederlandse bedrijven in de industrie en in de handel blijken vaker slachtoffer te worden van ransomware. Dat blijkt uit het Jaarbeeld Ransomware 2023. Van de Nederlandse bedrijven en organisaties die in 2023 slachtoffer geworden zijn, beschikte 58 procent niet over een back up.

Voor dit jaarbeeld is gekeken naar Nederlandse bedrijven en organisaties met meer dan 100 medewerkers. Er zijn in kalenderjaar 2023 in totaal 147 unieke incidenten aangemeld via anoniem delen. Het Digital Trust Center, DTC, onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, heeft een aantal opvallende zaken op een rij gezet.

Zo is opvallend dat vooral de sectoren industrie en handel vaak slachtoffer waren van een ransomware aanval. Samen waren deze sectoren goed voor meer dan een derde van alle jaarlijkse incidenten. Het gaat om 37 procent van het totaal, waarvan 20 procent in de industrie en 17 procent in de handel slachtoffer werd.

Hoe kwamen aanvallers binnen?

Bij zo n 30 procent van alle ransomware incidenten verkreeg de aanvaller toegang binnen de organisatie door het misbruiken van beveiligingslekken en kwetsbaarheden.

In 28 procent van de gevallen ging dit via een onrechtmatige login. Denk aan een geslaagde phishingaanval waarbij logingegevens buitgemaakt zijn of doordat een wachtwoord gekraakt is.

Dit is te voorkomen

Deze vormen van ongeoorloofde toegang zijn te voorkomen. Dit kan via simpele maatregelen als: het op tijd, laten, uitvoeren van updates en zorgen voor sterke, unieke wachtwoorden die zijn voorzien van multifactorauthenticatie, MFA.

Bekijk de 5 basisprincipes van veilig digitaal ondernemen voor meer informatie.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen