Skip to main content

Overheid houdt stiekem risicoprofielen van alle burgers bij, maar dat mag niet

Overheidsinstellingen zoals de Belastingdienst controleren Nederlanders en verdelen ons allemaal onder in een bepaald profiel. Vorm je een risico, door een foute aangifte, hoge toeslag of fraude, dan kun je extra controles krijgen. Iets dat wij zelf niet weten. Sterker nog: wettelijk gezien mag dit systeem helemaal niet bestaan.

Na het toeslagenschandaal zou je denken dat de overheid wat voorzichtig is met het bestempelen van fraudeurs en risicogevallen op basis van systemen. Maar kennelijk stoot een ezel zich toch vaker aan dezelfde steen.

Overheidsinstellingen controleren en profileren burgers

Instellingen als de Belastingdienst controleren burgers met geheime algoritmes, schrijft onderzoeksplatform Follow the Money. Heb jij kenmerken van een fraudeur? Dan krijg je extra controles. Die kenmerken worden gecategoriseerd aan de hand van bijvoorbeeld inkomen, gezinssituatie, leeftijd, woonplek en afkomst.

Scoor je hoog op de risicoladder, dan heeft dat gevolgen. Zoals bijvoorbeeld extra handmatige controle of een voorlopige stop op terugbetaling van btw.

Systemen om fraudeurs op te sporen

Maar het is niet mogelijk om te controleren of die profilering terecht en zorgvuldig gaat. De systemen zijn een black box. Dat betekent dat er geen rechtsbescherming is, je kunt de profilering niet door een rechter laten toetsen. Bovendien: je weet niet eens dat je bent geprofileerd, schrijven de onderzoeksjournalisten van FTM.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen