Bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven vindt het lastig om online privacy te respecteren
Uit een nieuw onderzoek Harmonizing marketing and privacy How EU organizations are developing their compliant digital marketing strategies van Piwik PRO blijkt dat ongeveer negen op de tien Nederlandse bedrijven, 92 procent, het essentieel vindt om online privacy te respecteren. Het grootste deel van de ondervraagde bedrijven, 75 procent, geeft daarnaast aan dat het respecteren van online privacy een positieve impact heeft op het bedrijf en gezien kan worden als concurrentievoordeel.
Toch blijken bijna net zo veel bedrijven, 72 procent, het lastig te vinden om online privacy te respecteren. Voor het onderzoek heeft Piwik PRO 1.800 CEO s en marketing executives van kleine, middelgrote en grote ondernemingen ondervraagd uit 27 Europese landen, waaronder 300 uit Nederland.
Vertrouwen belangrijke motivator
Hoewel bedrijven het dus moeilijk vinden om online privacy te respecteren, geeft iets meer dan driekwart, 76 procent, aan dat het opbouwen van vertrouwen bij consumenten een belangrijke reden is voor het naleven van de AVG. Het risico op boetes blijkt hiervoor geen goede motivator te zijn, slechts 14 procent van de respondenten gaf dit aan als reden om te voldoen aan de AVG.
Als het gaat om reviews van marketingtechnologieen en of hierbij de AVG correct wordt nageleefd, voeren de meeste Nederlandse bedrijven sporadisch reviews, 38 procent, uit. Een kwart, 25 procent, doet dat zelfs regelmatig, maar zorgwekkend is dat bijna een op de zes, 17 procent, Nederlandse bedrijven nog nooit zo n review heeft uitgevoerd.
Niet altijd duidelijk waar data worden opgeslagen
De meeste respondenten, 87 procent, geloven dat bedrijven privacywetgeving kunnen respecteren terwijl ze effectieve marketingactiviteiten uitvoeren. Daarbij blijkt uit het onderzoek dat 52 procent van de bedrijven persoonlijke data verzamelt en opslaat. Hiernaast blijkt uit de resultaten dat bijna drie op de tien, 28 procent, van de respondenten niet weet waar alle data van hun marketing stack is opgeslagen.
Verder lezen bij de bron- Ambtenaren mogen AI tool DeepSeek niet gebruiken - 14 februari 2025
- Andere landen hebben NIS2 alleen op papier in orde - 14 februari 2025
- ACM slaat alarm en wil dat VWS leveranciers zorg ict aanpakt - 13 februari 2025
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Ambtenaren mogen AI tool DeepSeek niet gebruiken | Verder lezen | |
Andere landen hebben NIS2 alleen op papier in orde | Verder lezen | |
ACM slaat alarm en wil dat VWS leveranciers zorg ict aanpakt | Verder lezen | |
Slechts 2 procent van impactvolle overheidsalgoritmen transparant | Verder lezen | |
Inzageverzoeken vaak niet juist afgehandeld | Verder lezen | |
EU certificering cloudbeveiliging loopt verdere vertraging op | Verder lezen | |
Bijna negen op de tien bedrijven kreeg in 2024 te maken met aanvallen op hun netwerk | Verder lezen | |
Juristen wereldwijd: cybersecurity en privacy blijven groot thema | Verder lezen | |
De belangrijkste security trends van 2025 die iedere bestuurder in de gaten moet houden | Verder lezen | |
Dit is waarom NIS2 het moment is om uw storage oplossingen te herzien | Verder lezen |