Bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven vindt het lastig om online privacy te respecteren
Uit een nieuw onderzoek Harmonizing marketing and privacy How EU organizations are developing their compliant digital marketing strategies van Piwik PRO blijkt dat ongeveer negen op de tien Nederlandse bedrijven, 92 procent, het essentieel vindt om online privacy te respecteren. Het grootste deel van de ondervraagde bedrijven, 75 procent, geeft daarnaast aan dat het respecteren van online privacy een positieve impact heeft op het bedrijf en gezien kan worden als concurrentievoordeel.
Toch blijken bijna net zo veel bedrijven, 72 procent, het lastig te vinden om online privacy te respecteren. Voor het onderzoek heeft Piwik PRO 1.800 CEO s en marketing executives van kleine, middelgrote en grote ondernemingen ondervraagd uit 27 Europese landen, waaronder 300 uit Nederland.
Vertrouwen belangrijke motivator
Hoewel bedrijven het dus moeilijk vinden om online privacy te respecteren, geeft iets meer dan driekwart, 76 procent, aan dat het opbouwen van vertrouwen bij consumenten een belangrijke reden is voor het naleven van de AVG. Het risico op boetes blijkt hiervoor geen goede motivator te zijn, slechts 14 procent van de respondenten gaf dit aan als reden om te voldoen aan de AVG.
Als het gaat om reviews van marketingtechnologieen en of hierbij de AVG correct wordt nageleefd, voeren de meeste Nederlandse bedrijven sporadisch reviews, 38 procent, uit. Een kwart, 25 procent, doet dat zelfs regelmatig, maar zorgwekkend is dat bijna een op de zes, 17 procent, Nederlandse bedrijven nog nooit zo n review heeft uitgevoerd.
Niet altijd duidelijk waar data worden opgeslagen
De meeste respondenten, 87 procent, geloven dat bedrijven privacywetgeving kunnen respecteren terwijl ze effectieve marketingactiviteiten uitvoeren. Daarbij blijkt uit het onderzoek dat 52 procent van de bedrijven persoonlijke data verzamelt en opslaat. Hiernaast blijkt uit de resultaten dat bijna drie op de tien, 28 procent, van de respondenten niet weet waar alle data van hun marketing stack is opgeslagen.
Verder lezen bij de bron- Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken - 6 september 2024
- Privacyorganisaties bezorgd over nasleep AI videobewaking bij Olympische Spelen - 6 september 2024
- AP: meer waarborgen nodig om doxing tegen te gaan - 5 september 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken | Verder lezen | |
Privacyorganisaties bezorgd over nasleep AI videobewaking bij Olympische Spelen | Verder lezen | |
AP: meer waarborgen nodig om doxing tegen te gaan | Verder lezen | |
Hoe bereid je je voor op mogelijke digitale ontwrichting? | Verder lezen | |
Wen er maar aan, zei de minister | Verder lezen | |
Gemeente gooit persoonsgegevens van 23.000 Bosschenaren op straat | Verder lezen | |
Hebben eerdere sancties die EU oplegde aan techbedrijven al enig resultaat gehad? En andere vragen beantwoord | Verder lezen | |
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS ransomware aanvallen | Verder lezen | |
Vijf acties waarmee organisaties het risico op een cyberincident verkleinen | Verder lezen | |
Kabinet en justitie happig op gebruik commerciele dna databanken als opsporingsmethode: Roept vragen op over privacy | Verder lezen |