Skip to main content

Bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven vindt het lastig om online privacy te respecteren

Uit een nieuw onderzoek Harmonizing marketing and privacy How EU organizations are developing their compliant digital marketing strategies van Piwik PRO blijkt dat ongeveer negen op de tien Nederlandse bedrijven, 92 procent, het essentieel vindt om online privacy te respecteren. Het grootste deel van de ondervraagde bedrijven, 75 procent, geeft daarnaast aan dat het respecteren van online privacy een positieve impact heeft op het bedrijf en gezien kan worden als concurrentievoordeel.

Toch blijken bijna net zo veel bedrijven, 72 procent, het lastig te vinden om online privacy te respecteren. Voor het onderzoek heeft Piwik PRO 1.800 CEO s en marketing executives van kleine, middelgrote en grote ondernemingen ondervraagd uit 27 Europese landen, waaronder 300 uit Nederland.

Vertrouwen belangrijke motivator

Hoewel bedrijven het dus moeilijk vinden om online privacy te respecteren, geeft iets meer dan driekwart, 76 procent, aan dat het opbouwen van vertrouwen bij consumenten een belangrijke reden is voor het naleven van de AVG. Het risico op boetes blijkt hiervoor geen goede motivator te zijn, slechts 14 procent van de respondenten gaf dit aan als reden om te voldoen aan de AVG.

Als het gaat om reviews van marketingtechnologieen en of hierbij  de AVG correct wordt nageleefd, voeren de meeste Nederlandse bedrijven sporadisch reviews, 38 procent, uit. Een kwart, 25 procent, doet dat zelfs regelmatig, maar zorgwekkend is dat bijna een op de zes, 17 procent, Nederlandse bedrijven nog nooit zo n review heeft uitgevoerd.

Niet altijd duidelijk waar data worden opgeslagen

De meeste respondenten, 87 procent, geloven dat bedrijven privacywetgeving kunnen respecteren terwijl ze effectieve marketingactiviteiten uitvoeren. Daarbij blijkt uit het onderzoek dat 52 procent van de bedrijven persoonlijke data verzamelt en opslaat. Hiernaast blijkt uit de resultaten dat bijna drie op de tien, 28 procent, van de respondenten niet weet waar alle data van hun marketing stack is opgeslagen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.
De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.

Meer recente berichten

Belang van data ethiek en privacy in de digitale wereld
Verder lezen
Governance artikel in wetsvoorstel NIS2 geeft bestuurder te veel ruimte
Verder lezen
Cybersecurity vaak te laat in beeld: tips voor een fundamentele aanpak
Verder lezen
Britse toezichthouder roept publiek op om privacybeleid apps te lezen
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Nederlandse bedrijven richten zich op quick wins bij implementatie NIS2
Verder lezen
Mogelijk steviger toezicht op cybersecurity gemeentelijke websites
Verder lezen
Slimme camera s geven ouderenzorg privacy
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Bestuurders moeten verantwoordelijkheid nemen voor cybersecurity
Verder lezen