Skip to main content

Bijna driekwart van de Nederlandse bedrijven vindt het lastig om online privacy te respecteren

Uit een nieuw onderzoek Harmonizing marketing and privacy How EU organizations are developing their compliant digital marketing strategies van Piwik PRO blijkt dat ongeveer negen op de tien Nederlandse bedrijven, 92 procent, het essentieel vindt om online privacy te respecteren. Het grootste deel van de ondervraagde bedrijven, 75 procent, geeft daarnaast aan dat het respecteren van online privacy een positieve impact heeft op het bedrijf en gezien kan worden als concurrentievoordeel.

Toch blijken bijna net zo veel bedrijven, 72 procent, het lastig te vinden om online privacy te respecteren. Voor het onderzoek heeft Piwik PRO 1.800 CEO s en marketing executives van kleine, middelgrote en grote ondernemingen ondervraagd uit 27 Europese landen, waaronder 300 uit Nederland.

Vertrouwen belangrijke motivator

Hoewel bedrijven het dus moeilijk vinden om online privacy te respecteren, geeft iets meer dan driekwart, 76 procent, aan dat het opbouwen van vertrouwen bij consumenten een belangrijke reden is voor het naleven van de AVG. Het risico op boetes blijkt hiervoor geen goede motivator te zijn, slechts 14 procent van de respondenten gaf dit aan als reden om te voldoen aan de AVG.

Als het gaat om reviews van marketingtechnologieen en of hierbij  de AVG correct wordt nageleefd, voeren de meeste Nederlandse bedrijven sporadisch reviews, 38 procent, uit. Een kwart, 25 procent, doet dat zelfs regelmatig, maar zorgwekkend is dat bijna een op de zes, 17 procent, Nederlandse bedrijven nog nooit zo n review heeft uitgevoerd.

Niet altijd duidelijk waar data worden opgeslagen

De meeste respondenten, 87 procent, geloven dat bedrijven privacywetgeving kunnen respecteren terwijl ze effectieve marketingactiviteiten uitvoeren. Daarbij blijkt uit het onderzoek dat 52 procent van de bedrijven persoonlijke data verzamelt en opslaat. Hiernaast blijkt uit de resultaten dat bijna drie op de tien, 28 procent, van de respondenten niet weet waar alle data van hun marketing stack is opgeslagen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.
Wat betekent de AI-verordening voor informatiebeveiliging bij gemeenten?
Het gebruik van AI neemt in rap tempo toe. Wat betekent dat voor je informatiebeveiliging als gemeente?
De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.

Meer recente berichten

Gemeenten vrezen problemen met nieuwe Archiefwet
Verder lezen
Europese database voor kwetsbaarheden: leuk, maar link
Verder lezen
AP voert steekproeven uit onder gemeenten
Verder lezen
Chinese hackers misbruiken SAP-kwetsbaarheid
Verder lezen
Nederlands Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming is actief
Verder lezen
Zorgen over decentraal hosten verkiezingsuitslagen
Verder lezen
Privacyexperts vrezen dat Brussel met nieuw plan encryptie ondermijnt
Verder lezen
SANS: top-5 opkomende cyberaanvalstechnieken in 2025
Verder lezen
Biometrische gegevens en gezichts niet samen in register
Verder lezen
Ook Utrecht wil minderen met Amerikaanse tech
Verder lezen