Skip to main content

OM: medewerker klantenservice, 21, gebruikte klantenbestand voor oplichting hoogbejaarden

Een 21 jarige Amsterdammer wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij de oplichting van meer dan twintig hoogbejaarden. Hij zou de slachtoffers op het spoor zijn gekomen via zijn werk als uitzendkracht bij de klantenservice van een bedrijf.

De politie vermoedt dat hij de persoonlijke informatie heeft gedeeld met anderen, al dan niet tegen betaling. Samen met die anderen zou hij zich vervolgens schuldig hebben gemaakt aan oplichting en diefstal uit woningen. Daarbij werden slachtoffers gebeld en thuis bezocht door personen die zich voordeden als politiemedewerker of medewerkers van een telecombedrijf.

In de meeste gevallen gebruiken criminelen van soortgelijke babbeltrucs persoonsgegevens die zijn verkregen op het dark web. Het is volgens het Openbaar Ministerie, OM, dan ook de eerste keer in Amsterdam dat een klantenservicemedewerker vermoedelijk doelbewust persoonlijke gegevens uit het klantenbestand zou hebben gebruikt voor oplichting. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Toezichthouder pakt websites aan die illegaal cookies plaatsen
Verder lezen
Impact van de Meldplicht in NIS2 op Cybersecurity
Verder lezen
Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Waarom serieuze investeringen in AP nodig blijven
Verder lezen
Nieuwe spionagewet: wat betekent dit voor bedrijven en HR?
Verder lezen
Privacy International eist openheid Britse overheid over iCloud-backdoor
Verder lezen
Zo ziet het industriële dreigingslandschap eruit
Verder lezen