Skip to main content

OM: medewerker klantenservice, 21, gebruikte klantenbestand voor oplichting hoogbejaarden

Een 21 jarige Amsterdammer wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij de oplichting van meer dan twintig hoogbejaarden. Hij zou de slachtoffers op het spoor zijn gekomen via zijn werk als uitzendkracht bij de klantenservice van een bedrijf.

De politie vermoedt dat hij de persoonlijke informatie heeft gedeeld met anderen, al dan niet tegen betaling. Samen met die anderen zou hij zich vervolgens schuldig hebben gemaakt aan oplichting en diefstal uit woningen. Daarbij werden slachtoffers gebeld en thuis bezocht door personen die zich voordeden als politiemedewerker of medewerkers van een telecombedrijf.

In de meeste gevallen gebruiken criminelen van soortgelijke babbeltrucs persoonsgegevens die zijn verkregen op het dark web. Het is volgens het Openbaar Ministerie, OM, dan ook de eerste keer in Amsterdam dat een klantenservicemedewerker vermoedelijk doelbewust persoonlijke gegevens uit het klantenbestand zou hebben gebruikt voor oplichting. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen
SOC analisten verliezen grip op cybersecurity door hoog aantal alerts
Verder lezen
TNO en NCSC waarschuwen voor effectieve cyberaanvallen via LLM s
Verder lezen