Skip to main content

Cybersecurity, focus op de mens

Een robuuste cybersecurity strategie hangt niet alleen af van technologie, maar vooral van de mensen die ermee werken. In mijn ervaring is de rol van de mens vaak onderschat, terwijl juist zij cruciaal zijn voor het succes van beveiligingsmaatregelen. Door de mens centraal te stellen in je cybersecurity strategie, vergroot je de kans op slagen aanzienlijk.

De mens als eerste verdedigingslinie

Binnen organisaties vormen medewerkers de eerste verdedigingslinie tegen beveiligingsproblemen. Echter, dezelfde medewerkers kunnen ook onbewust beveiligingsrisico s creeren. Hoe vaak maken we het niet mee dat een beveiligd netwerk kwetsbaar wordt door een enkele ondoordachte handeling, zoals het opladen van een smartphone met een verouderd besturingssysteem via de USB poort van een computer. Ook phishing links, waar medewerkers per ongeluk op klikken, kunnen grote problemen veroorzaken.

Dit benadrukt het belang van bewustwording binnen organisaties. Medewerkers moeten continu gewezen worden op de gevaren en bedreigingen, maar dit moet op een educatieve en positieve manier gebeuren. Het is contraproductief om mensen bang te maken of te dreigen met ontslag bij fouten. Niet alleen medewerkers, maar vooral het management heeft behoefte aan educatie. Zij beslissen vaak over de budgetten voor cybersecurity, maar hebben soms onvoldoende kennis over het belang van beveiliging. Regelgeving zoals NIS, NIS2 en DORA helpt management te begrijpen wat hun verantwoordelijkheden zijn, welke risico s er zijn en wat de gevolgen kunnen zijn van slechte cybersecurity.

NIS2: verwachtingen en handhaving

Met de invoering van NIS2 ben ik benieuwd naar de handhaving van deze regelgeving. Welke organisaties zullen als eerste tegen problemen aanlopen en hoe zullen de Europese autoriteiten reageren? Krijgen ze meteen forse boetes of eerst een waarschuwing? Zodra de handhaving begint, zal de bereidheid om te investeren in cybersecurity vermoedelijk toenemen. Want tot op heden merken we dat het besef nog niet helemaal doorgedrongen is bij het hogere management. Nochtans zullen zij het zijn die persoonlijk verantwoordelijk gesteld kunnen worden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.

Meer recente berichten

Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal
Verder lezen
Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen?
Verder lezen
AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik
Verder lezen
Gemeenten en Rijk gaan hetzelfde cloudbeleid volgen
Verder lezen
Facebook en Instagram gebruikten spionagetrucje op Android-smartphones
Verder lezen
Cyberburgemeesters: weerbaarheid tegen cyberaanval komt onder druk
Verder lezen
Bescherm persoonsgegevens agrariers in Woo
Verder lezen
Overheden roepen demissionaire minister op tot snelle lancering Nederlandse Digitaliseringsstrategie
Verder lezen
Hoe digitale vrijheid er in 2025 uitziet: van betalingen tot platforms
Verder lezen
EU-wetgevingsmonitor staat live
Verder lezen