Rabobank moet gegevens vermeende oplichter met getroffen klant delen
Rabobank moet een klant die het slachtoffer van een online oplichter werd de gegevens van de vermeende oplichter verstrekken, zo heeft het financiele klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant kocht eind vorig jaar via Marktplaats voor meer dan duizend euro stereoapparatuur. Een dag later ontving de klant een e mail van Marktplaats met een waarschuwing voor de advertentie waarop de klant had gereageerd. Marktplaats stelde daarin dat het waarschijnlijk om een frauduleuze advertentie ging.
Dezelfde dag trok de klant bij Rabobank aan de bel en deed aangifte bij de politie. Een dag later nam de klant weer contact op met Rabobank, waarbij de bank hem liet weten dat het rekeningnummer van de begunstigde niet bekend was in het register van het landelijk meldpunt internetoplichting, LMIO. Er bestaat een procedure waarbij de bank melding doet bij de begunstigde bank en naam en adresgegevens van de begunstigde opvraagt, zodat opgelichte klanten de begunstigde kunnen aanspreken in een civiele procedure.
Vanwege het ontbreken van een melding in het LMIO register is de bank deze procedure niet gestart. Eind maart van van dit jaar stuurde de klant een screenshot naar de bank van de LMIO website, met daarop een waarschuwing voor het rekeningnummer van de begunstigde. Rabobank stuurde vervolgens een brief naar de begunstigde met het verzoek om de meer dan duizend euro aan de klant terug te betalen. De bank ontving bericht terug dat de begunstigde niet meer op het adres woont.
Verder lezen bij de bron- Persoonlijke gegevens van ruim 1000 leerlingen gelekt bij datalek in Amersfoort - 19 september 2024
- Cyberopslag is een essentieel onderdeel van de gegevensbeveiligingsstrategie - 18 september 2024
- Let op, gebruik AI chatbot kan leiden tot datalekken - 18 september 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Persoonlijke gegevens van ruim 1000 leerlingen gelekt bij datalek in Amersfoort | Verder lezen | |
Cyberopslag is een essentieel onderdeel van de gegevensbeveiligingsstrategie | Verder lezen | |
Let op, gebruik AI chatbot kan leiden tot datalekken | Verder lezen | |
Rabobank moet gegevens vermeende oplichter met getroffen klant delen | Verder lezen | |
De mate waarin organisaties zijn voorbereid op een cybercrisis loopt sterk uiteen | Verder lezen | |
Defensie heeft te weinig inzicht in zwaktes ICT infrastructuur | Verder lezen | |
AP: kabinet moet wet aanpassen om journalisten bij Kadaster database te laten | Verder lezen | |
Minister Heinen in gesprek met BKR over verwijderen registraties | Verder lezen | |
Ict aanbieders onvoldoende voorbereid op cyberramp | Verder lezen | |
Security op de productievloer, gemakkelijker gezegd dan gedaan | Verder lezen |