Skip to main content

Bijna de helft Nederlanders heeft geen bezwaar tegen gebruik van persoonlijke gegevens voor betere gastervaring in restaurant

Bijna de helft, 47 procent, van de Nederlandse consumenten geeft aan het geen probleem te vinden dat horecazaken hun reserveringsgegevens gebruiken voor een betere gastervaring. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van kassa en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc., NYSE LSPD, TSX LSPD, en reserveringssoftware Zenchef, gehouden onder 1.140 Nederlandse consumenten.

Veel online reserveringstools vragen gasten naast hun persoonlijke contactgegevens zoals naam, telefoonnummer, geboortedatum en e mailadres ook naar eventuele allergieen, dieetwensen of specifieke opmerkingen. Enerzijds om op voorhand op de hoogte te zijn van noodzakelijke informatie, anderzijds om bepaalde informatie te gebruiken om de gastervaring te personaliseren. Een op de tien moedigt horecazaken zelfs aan om deze gegevens uit te vragen bij gasten.

Toch is er ook een kleine groep, 24 procent, die hier minder blij mee is, waarvan twaalf procent het niet oke vindt dat hun persoonlijke gegevens gebruikt worden. De andere twaalf procent is van mening dat horecazaken verboden moet worden om reserveringsgegevens te gebruiken voor andere doeleinden dan de reservering zelf.

Type keuken leidend in restaurantkeuze

Bij het kiezen van een restaurant is voor bijna driekwart, 71 procent, van de consumenten het soort keuken de leidende factor, gevolgd door de reviews van andere gasten, 69 procent. Ook vindt meer dan de helft, 55 procent, het type horecazaak, denk hierbij aan concepten als quick service, fine dining of juist casual dining, belangrijk. Twee op de vijf, 41 procent, maakt hun keuze op basis van de reputatie, identiteit en de merknaam van het restaurant.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?
Wat kunnen gemeenten leren van het Sectorbeeld Overheid 2024?
In oktober 2024 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het ‘Sectorbeeld Overheid 2024’ gepubliceerd. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen? Je leest het in deze blog.
Wat is bewustwording eigenlijk?
: In veel organisaties wordt het belang van bewustwording steeds weer benadrukt. Veel organisaties organiseren daarom bewustwordingsactiviteiten, zoals het versturen van wekelijkse e-mails met tips, zoals: “Vergrendel je scherm als je even wegloopt.” Maar is dit echt bewustwording? En werkt het ook echt? In deze blog gaan we hier dieper op in.

Meer recente berichten

Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand
Verder lezen
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen
Verder lezen
Ciso en cio groeien naar elkaar toe
Verder lezen
Intern advies over digitaal oorlogsarchief toch openbaar
Verder lezen
De European Health Data Space: een nieuwe stap voor data uitwisseling en innovatie in de gezondheidszorg
Verder lezen
Crisisbeheer: voorbereiden op cyberaanvallen
Verder lezen
DNB waarschuwt voor internationale spanningen en cyberaanvallen
Verder lezen
RDI en AP: alle toezichthouders moeten toezien op ai
Verder lezen
AP verwijt DUO discriminatie bij gebruik algoritme
Verder lezen
Citrix kwetsbaarheden werden vorig jaar het vaakst uitgebuit
Verder lezen