Skip to main content

Bijna de helft Nederlanders heeft geen bezwaar tegen gebruik van persoonlijke gegevens voor betere gastervaring in restaurant

Bijna de helft, 47 procent, van de Nederlandse consumenten geeft aan het geen probleem te vinden dat horecazaken hun reserveringsgegevens gebruiken voor een betere gastervaring. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van kassa en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc., NYSE LSPD, TSX LSPD, en reserveringssoftware Zenchef, gehouden onder 1.140 Nederlandse consumenten.

Veel online reserveringstools vragen gasten naast hun persoonlijke contactgegevens zoals naam, telefoonnummer, geboortedatum en e mailadres ook naar eventuele allergieen, dieetwensen of specifieke opmerkingen. Enerzijds om op voorhand op de hoogte te zijn van noodzakelijke informatie, anderzijds om bepaalde informatie te gebruiken om de gastervaring te personaliseren. Een op de tien moedigt horecazaken zelfs aan om deze gegevens uit te vragen bij gasten.

Toch is er ook een kleine groep, 24 procent, die hier minder blij mee is, waarvan twaalf procent het niet oke vindt dat hun persoonlijke gegevens gebruikt worden. De andere twaalf procent is van mening dat horecazaken verboden moet worden om reserveringsgegevens te gebruiken voor andere doeleinden dan de reservering zelf.

Type keuken leidend in restaurantkeuze

Bij het kiezen van een restaurant is voor bijna driekwart, 71 procent, van de consumenten het soort keuken de leidende factor, gevolgd door de reviews van andere gasten, 69 procent. Ook vindt meer dan de helft, 55 procent, het type horecazaak, denk hierbij aan concepten als quick service, fine dining of juist casual dining, belangrijk. Twee op de vijf, 41 procent, maakt hun keuze op basis van de reputatie, identiteit en de merknaam van het restaurant.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de CISO tijdens calamiteiten
Een cyber- of ransomware-aanval of een groot datalek: het is de nachtmerrie van elke gemeente. Op zo’n moment moet er snel gehandeld en besloten worden. De Chief Information Security Officer (CISO) speelt daarin een cruciale rol. Maar hoe ziet die rol er in de praktijk uit? Is de CISO vooral degene die meekijkt en adviseert, of iemand die ook actief meebeslist in het calamiteitenteam
De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.

Meer recente berichten

Klacht tegen Ierland over aanstelling van Meta-lobbyist als privacytoezichthouder
Verder lezen
Hoe it-leiders regelmatig hun eigen security-regels omzeilen
Verder lezen
Smartphones verzamelen onze data: geen privacy in je broekzak
Verder lezen
Cybersecurity awareness is belangrijk, maar niet alleen in oktober
Verder lezen
EU-voorstel voor Chat Control opnieuw op de schop
Verder lezen
Landen opgeroepen om VN-verdrag tegen cybercrime niet te ondertekenen
Verder lezen
Datalek Postcode Loterij gaf 1580 deelnemers inzage in elkaars gegevens – update
Verder lezen
Bedrijven controleren toeleveringsketen nauwelijks op cyberrisicos
Verder lezen
Gemeenteraad praat over Rekenkamerrapport Informatieveiligheid, culturele broedplaatsen en meer
Verder lezen
Camera op windmolens in Dronten: wat mag wel en wat mag niet?
Verder lezen