Skip to main content

Bijna de helft Nederlanders heeft geen bezwaar tegen gebruik van persoonlijke gegevens voor betere gastervaring in restaurant

Bijna de helft, 47 procent, van de Nederlandse consumenten geeft aan het geen probleem te vinden dat horecazaken hun reserveringsgegevens gebruiken voor een betere gastervaring. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van kassa en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc., NYSE LSPD, TSX LSPD, en reserveringssoftware Zenchef, gehouden onder 1.140 Nederlandse consumenten.

Veel online reserveringstools vragen gasten naast hun persoonlijke contactgegevens zoals naam, telefoonnummer, geboortedatum en e mailadres ook naar eventuele allergieen, dieetwensen of specifieke opmerkingen. Enerzijds om op voorhand op de hoogte te zijn van noodzakelijke informatie, anderzijds om bepaalde informatie te gebruiken om de gastervaring te personaliseren. Een op de tien moedigt horecazaken zelfs aan om deze gegevens uit te vragen bij gasten.

Toch is er ook een kleine groep, 24 procent, die hier minder blij mee is, waarvan twaalf procent het niet oke vindt dat hun persoonlijke gegevens gebruikt worden. De andere twaalf procent is van mening dat horecazaken verboden moet worden om reserveringsgegevens te gebruiken voor andere doeleinden dan de reservering zelf.

Type keuken leidend in restaurantkeuze

Bij het kiezen van een restaurant is voor bijna driekwart, 71 procent, van de consumenten het soort keuken de leidende factor, gevolgd door de reviews van andere gasten, 69 procent. Ook vindt meer dan de helft, 55 procent, het type horecazaak, denk hierbij aan concepten als quick service, fine dining of juist casual dining, belangrijk. Twee op de vijf, 41 procent, maakt hun keuze op basis van de reputatie, identiteit en de merknaam van het restaurant.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.

Meer recente berichten

CBS: bijna helft Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI wegens privacy
Verder lezen
NIS2 geeft cyberbeveiliging bedrijven een boost
Verder lezen
90 procent van de professionals verwacht dat nieuwe regelgeving, zoals DORA, NIS2 en de EU AI Act, de werkdruk zal beinvloeden
Verder lezen
NZa verwijdert gevoelige informatie van 500.000 clienten in de ggz
Verder lezen
Lancering register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming
Verder lezen
Van Weel verwijst naar andere landen bij vertraging NIS2
Verder lezen
Deze wachtwoorden moet je absoluut vermijden volgens cyberexperts, en 4 tips voor een sterk wachtwoord
Verder lezen
Microsoft moet LinkedIn gebruiker 50.000 euro betalen na inzet trackingcookies
Verder lezen
Beveiligingsexpert Schneier: privacy trekt overal aan het kortste eind
Verder lezen
Z-Cert: cyberdreiging neemt toe, meer samenwerking must
Verder lezen