Skip to main content

Europese wetgeving rond digitale weerbaarheid: wat is op wie van toepassing?

Cyberaanvallen en datalekken zijn de dagelijkse realiteit van onze moderne samenleving. Voor bedrijven, consumenten en overheden is digitale weerbaarheid dan ook cruciaal geworden. De Europese Unie heeft de afgelopen jaren stevige maatregelen genomen om deze weerbaarheid te verbeteren.

Nieuwe wet en regelgeving zoals NIS2, DORA, CER, CSA en CRA hebben allemaal als doel om Europa veiliger te maken. Maar wat houden deze wetten precies in, wie vallen eronder, en hoe werken ze samen om cyberweerbaarheid te verhogen? In dit artikel geven we je een overzicht van deze wetgevingen, hun impact, en hoe ze de basis vormen voor een veilig digitaal Europa.

In eerdere artikelen besteedden we al aandacht aan de verschillende facetten van het ambitieuze plan van de Europese Unie voor een digitaal decennium, digital decade. Het digitaal decennium gaat over een visie op een digitale maatschappij met een menselijke maat en veel nieuwe en vernieuwde stukken wetgeving.

De Digital Decade: basis voor een veilig Europa

In 2021 lanceerde de Europese Commissie de Digital Decade, met als ambitie om Europa digitaal onafhankelijk en weerbaar te maken tegen 2030. Dit plan, dat de digitale infrastructuur, bedrijven en diensten sterker moet maken, legt sterk de nadruk op cyberweerbaarheid. Want om veilig digitaal te kunnen werken, moet de basis, de digitale producten, diensten en netwerken, goed beveiligd zijn.

De nieuwste Europese cyberwetten bieden een stevig juridisch kader om deze veiligheid te waarborgen. Die wetten zijn gefocust op de beveiliging van alles: van kritieke infrastructuren tot financiele diensten en digitale producten, om het risico van cyberaanvallen te verminderen. Hieronder leggen we uit hoe de vijf belangrijkste wetten: NIS2, DORA, CER, CSA en CRA, elkaar aanvullen.

De nieuwe Europese cyberwetten uitgelegd

Hieronder bespreken we per wet het toepassingsgebied, wat de belangrijkste kenmerken zijn en wanneer ze in werking treden. Een stukje context: stukken Europese wetgeving worden gegoten in de vorm van een richtlijn of verordening. Verordeningen, acts, werken direct door in de nationale wetgeving. Richtlijnen, directives, moeten voor werking omgezet worden naar nationale wetgeving.

NIS2: Network and Information Security 2 Richtlijn

  • Van toepassing op? Kritieke infrastructuren zoals energie, vervoer, gezondheidszorg, waterlevering en digitale dienstverleners, onder andere datacenters en cloud providers. Maar ook ruimtevaart, digitale aanbieders en overheden.
  • Wat doet de NIS2? De NIS2 bouwt voort op de oorspronkelijke NIS richtlijn, 2016, met strengere eisen voor cyberveiligheidsmaatregelen en een breder toepassingsgebied. Het vraagt ook meer verantwoordelijkheid bij bestuurders van bedrijven en organisaties en scherpt de sancties voor het niet naleven van de richtlijn aan.
  • Inwerkingtreding. In november 2022 is de richtlijn goedgekeurd in Europa. Lidstaten hadden tot 17 oktober 2024 de tijd om deze om te zetten naar nationale wetgeving. In Nederland is dit de cyberbeveiligingswet, niet definitief. Nederland heeft de deadline niet gehaald. De verwachting is dat in het derde kwartaal van 2025 de cyberbeveiligingswet van kracht gaat. Op dat moment moeten organisaties aan de verplichtingen voldoen, maar organisaties waar de NIS2 op van toepassing is kunnen nu al wel van de rechten gebruik maken wanneer ze daar behoefte aan hebben.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.
Wat betekent de AI-verordening voor informatiebeveiliging bij gemeenten?
Het gebruik van AI neemt in rap tempo toe. Wat betekent dat voor je informatiebeveiliging als gemeente?
De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.

Meer recente berichten

Brabantse Datawerkplaats leidt tot betere gegevensuitwisseling
Verder lezen
Onderwijs tegen kabinetsplan cyberveiligheid
Verder lezen
EU verleent VK uitzonderlijke verlenging voor data-uitwisseling
Verder lezen
Cyberaanvallen stijgen met 53% in Nederland in Q1 2025
Verder lezen
Politie en FBI werken samen om internationale dienst voor cybercrime uit de lucht te halen
Verder lezen
Belgische regering investeert miljoenen in overstap leger naar clouddiensten
Verder lezen
Amsterdam maakt eigen AI-assistent: ChatAmsterdam
Verder lezen
Slechts één op de vijf bedrijven denkt na een cyberaanval door te kunnen werken
Verder lezen
WhatsApp vs. Signal: Loopt onze privacy echt gevaar?
Verder lezen
Cybersecurity topprioriteit bij beveiligingstechnologie
Verder lezen