Skip to main content

De mens is nooit de oorzaak van een datalek 

Regelmatig komt het in het nieuws voorbij: een datalek. Een fout van een medewerker, roepen ze dan. Klopt dat wel? Of is het een makkelijke manier om de schuld af te schuiven? Laten we de digitale risicos en oplossingen eens onder de loep nemen.

Ligt de fout wel bij de mens?

Laatst nog in het nieuws: het datalek bij de politie. De oorzaak volgens het bericht? Het foutief handelen van een vrijwilliger. Voor een leek klinkt dit logisch. Het datalek ontstond toch omdat een medewerker een fout maakte? Wij bij yellow arrow kijken er toch anders naar. Kun je de schuld wel bij de vrijwilliger leggen als er voldoende oplossingen zijn om een datalek te voorkomen?  

Een voorbeeld. Stel, er is een druk kruispunt met standaard verkeersregels. Hier vinden vijf ernstige verkeersongevallen per jaar plaats. Zijn dit allemaal menselijke fouten? Het korte antwoord is ja. Maar van de gemeente verwachten we dat ze de onderliggende oorzaak boven krijgen. En bedenken: hoe kunnen we die ongevallen voorkomen? Misschien is de ’technische’ oplossing wel een rotonde. Zo verklein je de kans op menselijke fouten. En omdat auto’s afremmen voor een rotonde, is de impact wanneer het toch misgaat veel kleiner. Hooguit blikschade.  

Terug naar de ICT-omgeving. Daar geldt hetzelfde, alleen zijn de oplossingen in de digitale wereld lastig zonder de combi van digitale kennis en kennis van de organisatie. Oplossingen in het verkeer zijn vaak tastbaar en zichtbaar, in de digitale wereld niet.  

Hoe vang je het risico af?  

Ook al is de digitale wereld niet tastbaar, het is toch mogelijk om op basis van goede informatie en risico’s keuzes te maken. Om oplossingen te bieden. Je begint met het identificeren van kritische en gevoelige data. Bepaal ook welke data de meeste impact hebben op je organisatie, als ze niet beschikbaar zijn. En kijk welke digitale incidenten er het afgelopen jaar zijn geweest op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. In je organisatie én bij branchegenoten en leveranciers. Gebruik deze kennis om digitale risico s te identificeren.  

Veelvoorkomende incidenten zijn de beruchte phishingmails. Voor een aanvaller eenvoudig en massaal uit te voeren. Er bestaan phishing-simulatietools die het klikgedrag van medewerkers omlaaghalen. Dat zou dan dé oplossing zijn. Zo’n tool kan zeker helpen om medewerkers bewust te maken van de gevaren van phishing. Maar wat veel belangrijker is, doet het niet: voorkomen dat medewerkers in de situatie komen om een datalek te veroorzaken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.
Wat betekent de AI-verordening voor informatiebeveiliging bij gemeenten?
Het gebruik van AI neemt in rap tempo toe. Wat betekent dat voor je informatiebeveiliging als gemeente?
De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.

Meer recente berichten

Brabantse Datawerkplaats leidt tot betere gegevensuitwisseling
Verder lezen
Onderwijs tegen kabinetsplan cyberveiligheid
Verder lezen
EU verleent VK uitzonderlijke verlenging voor data-uitwisseling
Verder lezen
Cyberaanvallen stijgen met 53% in Nederland in Q1 2025
Verder lezen
Politie en FBI werken samen om internationale dienst voor cybercrime uit de lucht te halen
Verder lezen
Belgische regering investeert miljoenen in overstap leger naar clouddiensten
Verder lezen
Amsterdam maakt eigen AI-assistent: ChatAmsterdam
Verder lezen
Slechts één op de vijf bedrijven denkt na een cyberaanval door te kunnen werken
Verder lezen
WhatsApp vs. Signal: Loopt onze privacy echt gevaar?
Verder lezen
Cybersecurity topprioriteit bij beveiligingstechnologie
Verder lezen