Minder privacyklachten en datalekken in 2020
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft afgelopen jaar minder privacyklachten en datalekken ontvangen. Het aantal klachten daalde met 8 procent, het aantal meldingen van datalekken nam af met 11 procent. Verder legde de toezichthouder zeven boetes op, waarvan er zes niet openbaar zijn gemaakt.
Om deze redenen nam vorig jaar het aantal klachten en datalekken af
De privacywaakhond heeft als taak om de bescherming van persoonsgegevens te waarborgen. Ze controleert of bedrijven die in Nederland actief zijn zich aan de Europese privacyregels houden. Naast een adviserende rol mag de Autoriteit Persoonsgegevens ook handhavend optreden. Organisaties die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aan hun laars lappen, kunnen op een boete rekenen. Deze kan oplopen tot 20 miljoen euro, of maximaal 4 procent van de wereldwijze omzet, afhankelijk van welk bedrag hoger is.
Burgers die een klacht hebben over een bedrijf die hun privacy schendt, kunnen hiervoor terecht bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat gebeurde afgelopen jaar 25.590 keer, zo blijkt uit het jaarverslag van de toezichthouder. Dat is minder vaak dan in 2019, toen de AP 27.854 privacyklachten ontving. Volgens de AP zijn er een aantal verklaringen voor deze daling. Om te beginnen waarschuwt de toezichthouder dat het gemiddeld een half jaar duurt voordat een klacht behandeld wordt. Mogelijk is dat voor sommigen reden om geen klacht in te dienen. En het telefonisch spreekuur is afgenomen van acht uur naar zes uur per dag.
Ook het aantal meldingen van datalekken nam af. Vorig jaar kwamen er 23.976 datalekmeldingen binnen, een jaar eerder waren dat er nog 26.956. Dat komt naar eigen zeggen omdat incassobureaus minder (postgerelateerde) datalekken hebben gemeld. De meeste lekken zijn afkomstig uit de zorgsector (30 procent), de financiële sector (22 procent) en het openbaar bestuur (22 procent). Bedrijven en organisaties die datalekken structureel te laat melden, zijn door de toezichthouder aangesproken op hun gedrag.
AP deelt zeven boetes uit
In totaal heeft de Autoriteit Persoonsgegevens 2.780 keer een interventie gedaan. Dat houdt in dat de toezichthouder contact opneemt met bedrijven en instanties waarover een privacyklacht binnenkwam. In 2019 deed de privacywaakhond dat 2.082 keer. Vorig jaar startte de Autoriteit Persoonsgegevens 24 onderzoeken en rondde ze er 47 af, waaronder naar proctoring en thuisonderwijs en gezichtsherkenningscamera’s.
Verder lezen bij de bron- DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro - 26 april 2024
- Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei - 26 april 2024
- Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 - 25 april 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro | Verder lezen | |
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei | Verder lezen | |
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 | Verder lezen | |
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie | Verder lezen | |
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy | Verder lezen | |
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020 | Verder lezen | |
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem | Verder lezen | |
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP | Verder lezen | |
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven | Verder lezen | |
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams | Verder lezen |