Skip to main content

Veel mis met informatiebeveiliging Eindhoven

Het bestuur is onvoldoende betrokken, tijdens penetratietesten blijkt Eindhoven kwetsbaar en de gemeente begint met risicovolle gegevensverwerkingen zonder dat de impact goed is beoordeeld. De Eindhovense rekenkamercommissie deed onderzoek naar de informatiebeveiliging van de gemeente en is op verschillende fronten kritisch.

Risico

Er is onvoldoende oog voor de bescherming van persoonsgegevens bij de ontwikkeling en hosting van smartcitytoepassingen (denk aan bodycams en druktemeters). Als er risicovolle verwerkingen zijn van persoonsgegevens, moeten gemeenten een zelfbeoordeling uitvoering: de Data Protection Impact Assessments (DPIA s). Eindhoven start met risicovolle verwerking zonder dat die afgerond zijn. (Dit werd in juli aangestipt door de functionaris gegevensbescherming van de gemeente.)

Bestuur onvoldoende betrokken

De wisselwerking tussen bestuur en organisatie is er onvoldoende, concludeert de rekenkamercommissie. Verantwoordelijke functionarissen werken hard, maar ervaren beperkte steun. Medewerkers hebben te weinig mandaat en taken en verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk afgebakend. Er is te weinig budget. Het bestuur is onvoldoende betrokken en stuurt te weinig op de thema s informatiebeveiliging en privacy.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen