Skip to main content

Kengetallen kosten-batenanalyse van de Interbestuurlijke Datastrategie Nederland

In navolging van de interbestuurlijke datastrategie Nederland waarbij het raamwerk is gegeven voor een verhoogde data-ambitie, schets van een data-eindstaat en de stappen om daar te komen, is een kengetallen-kostenbatenanalyse gemaakt. Deze analyse strekt tot doel om een eerste inschatting te geven op de directe en indirecte kosten en baten van de datastrategie. Het gaat hierbij nadrukkelijk om een eerste inschatting, dit document is niet een volledige MKBA maar alleen een initiele KBA gebaseerd op kengetallen.

Probleemanalyse

Gebruik van data biedt grote kansen om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven zoals de coronacrisis, de energietransitie of de schuldproblematiek. De maatschappelijke waarde van datagedreven werken zit in snellere en betere dienstverlening, gerichter en beter geinformeerd beleid, en beter toezicht. Een deel van de baten komt direct bij burgers en bedrijven terecht, een deel bij de overheid.

In het gebruik van data kan de overheid acteren vanuit verschillende rollen: dienstverlenend, beleidsmatig, toezichthoudend, uitvoerend en/of faciliterend1. In elk van deze rollen kan meer en beter gebruik van data significante waarde opleveren. Deze potentiele waarde gaat de overheid niet realiseren door op de huidige weg verder te gaan. Binnen overheidsorganisaties worden weliswaar veel experimenten met data uitgevoerd, maar deze experimenten lopen vaak vertraging op, onvoldoende pilots komen tot opschaling, en er wordt dubbel leergeld betaald. De oorzaken hiervan liggen op de vlakken van besluitvorming en cultuur, invulling van systeemfuncties en expertise in de praktijk. Het is daarom noodzakelijk om een nieuwe datastrategie te ontwikkelen waarbij het potentieel van data veel meer dan nu wordt benut.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen