Skip to main content

Kwetsbaarder door achterblijvend privacybeleid

Utrechtse Heuvelrug heeft te weinig aan privacy en gegevensbescherming gewerkt en eerdere aanbevelingen zijn onvoldoende opgevolgd. De gemeente loopt hierdoor een groter risico op het niet naleven van de bescherming van privacy, valt te lezen in een kritisch jaarverslag over 2020. De begroting en risico inschatting schieten tekort, er is onvoldoende sturing vanuit de tweede lijn en de gemeente voldoet niet aan de AVG verantwoordingsverplichtingen.

Meer druk

De komende jaren zullen de audits voor informatiebeveiliging en gegevensbescherming zwaarder worden, waarschuwen de regionale Functionarissen Gegevensbescherming, en de druk vanuit de Autoriteit Persoonsgegevens zal worden opgevoerd. Er is echter nog geen sprake van een adequate auditsystematiek voor informatiebeveiliging en gegevensbescherming en het ontbreekt de gemeente aan kennis. Interne audit en coordinatie wordt veelal uitbesteed, waardoor er een leerachterstand ontstaat en er weinig zicht is op de mate van compliance.

Niet conform AVG

De gemeente heeft stappen gezet, maar de doelstellingen zijn daarmee echter nog niet verwezenlijkt. De verplichte risicoanalyses middels DPIA s en het toepassen van privacy-by-design zijn bijvoorbeeld nog onvoldoende geimplementeerd in de bedrijfsvoering. Er is een verwerkingsregister met informatie over de verwerkte persoonsgegevens, maar het is onvolledig, niet actueel en niet conform de AVG. De voorgenomen actie uit het plan van aanpak 2021 om het register in beheer te nemen, heeft nog niet geleid tot een actualisatie.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen