Skip to main content

Privacy verdachten opnieuw in gedrang door hackbeleid politie, ziet inspectie

De Inspectie Justitie en Veiligheid uit in een jaarverslag voor het derde jaar op rij zorgen over het hackbeleid van de politie. Zo heeft de afdeling Landelijke Eenheid vorig jaar wederom commerciele software ingezet, waardoor ook de makers van de software toegang kunnen krijgen tot de gehackte gegevens. Daarnaast heeft de politie de beveiliging van de informatie nog niet op orde.

De politie heeft vorig jaar in 28 zaken apparaten van verdachten, zoals computers of telefoons, gehackt. Dat is een stijging ten opzichte van 2020 (14 zaken) en 2019 (8 zaken). In 23 zaken werd vorig jaar commerciele software ingezet.

Leveranciers kunnen meekijken

Met de leverancier van commerciele software is afgesproken dat die niet mag inloggen zonder toestemming van de politie, maar de inspectie concludeert dat de politie die afspraak niet kan controleren. Daardoor ontstaat dus de kans dat de leverancier toegang heeft tot gevoelige informatie. En volgens de wet mogen alleen politiemensen bij die gegevens, benadrukt de inspectie.

Daarnaast gebruikte de politie bijna altijd software die nog niet was goedgekeurd door een specialist van de politie. Dat kan te maken hebben met de capaciteit van die afdeling, schrijft de inspectie, waar vorig jaar door omstandigheden slechts een medewerker werkte.

Screening AIVD

De politie laat weten dat zogenoemde binnendringsoftware van groot belang is voor de uitvoering van de hackbevoegdheid. Uitsluitend en specifiek voor technisch beheer kan de leverancier toegang worden verleend tot de software en servers.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen