Skip to main content

Privacywetgeving: 3 belangrijke veranderingen

Het bijhouden van alle veranderingen in wet en regelgeving rondom privacy is voor het bedrijfsleven een flinke uitdaging, terwijl het voldoen aan alle regels tegelijkertijd onder een vergrootglas ligt. Stakeholders zoals klanten, werknemers en investeerders kijken steeds kritischer naar bedrijfsprocedures, ethiek en governance rondom privacy. Een goede ontwikkeling, want zo worden transparantie en consent steeds belangrijker voor organisaties en verschuift het zwaartepunt van wettelijke naleving naar geintegreerd gegevensbeheer en vertrouwelijk omgaan met klantgegevens.

Dankzij deze zichtbaarheid die stakeholders en bestuurskamers geven aan privacy, wordt het belangrijker om privacy inspanningen goed te integreren in de organisatie. Met als belangrijkste voorwaarde: werken met businesssystemen die je flexibiliteit geven, zodat je met de wind mee kunt waaien. Want dat de wind in het privacywetgevingslandschap ook dit jaar geregeld uit verschillende richtingen komt, staat vast.

Drie privacymijlpalen
Om ondernemers extra handvatten te bieden bij het efficient implementeren van nieuwe regelgeving, lichten we alvast drie belangrijke veranderingen van het komende jaar uit:

1.    Cookies van derden de deur uit

Google kondigde in 2020 aan te gaan starten met een uitfasering van het gebruik van cookies van derden. Oftewel, cookies waarmee bedrijven het internetgedrag van gebruikers in kaart kunnen brengen. Na wat vertraging zal de Chrome-browser dit soort cookies vanaf begin 2024 niet meer ondersteunen, en juist meer privacyvriendelijke alternatieven bieden. Enerzijds betekent dit een verschuiving in de huidige manier van adverteren en personalisatiemogelijkheden. Anderzijds biedt het bedrijven en marketeers allerlei nieuwe kansen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen