Skip to main content

Checklist voor IT contracten onder DORA

Onlangs berichtten we al over de komst van DORA. DORA stelt allerlei eisen aan financiele entiteiten op het gebied digitale operationele weerbaarheid, cyberrisico s en uitbestedingsrisico s. Ook IT contracten moeten straks dankzij DORA aan strenge eisen voldoen. Zowel op financiele entiteiten als IT bedrijven die daar diensten aan verlenen komt veel af. In deze blog staan we hier alvast bij stil.

De komst van DORA

DORA is een complexe set aan regels voor financiele entiteiten in het kader van (kort gezegd) de beheersing van ICT-risico s. We gaan de komende tijd verschillende deelonderwerpen uit DORA lichten. Voor een korte samenvatting van DORA en op wie de nieuwe regels van toepassing zijn verwijzen we graag terug naar onze eerdere blog.

De lat voor IT-contracten omhoog

Financiele bedrijven en instellingen behoren tot de bedrijven waar automatisering al zeer vroeg zijn intrede deed. Financiele entiteiten zijn in die zin gewend na te denken over de inrichting van de ICT, de risico s daarvan, of er moet worden geoutsourced of niet, etc.

Het aantal onderwerpen waar DORA toe verplicht om rekening mee te houden is echter fors. Een deel van deze onderwerpen is in bepaalde sectorwetgeving al (gedeeltelijk) geadresseerd, maar de vraag is of al die onderwerpen tot op heden wel altijd (en in die mate) bij alle instellingen in beeld waren. In die zin kan worden gezegd dat dankzij DORA de lat voor de beheersing van ICT-risico s voor een deel van de instellingen wel omhoog zal gaan.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen