Vijf acties waarmee organisaties het risico op een cyberincident verkleinen
Een softwareupdate van CrowdStrike legde enkele weken geleden miljoenen Windows apparaten wereldwijd plat. In de uren en dagen daarna werkten grote en kleine bedrijven en instellingen hard om de problemen in hun IT omgevingen op te lossen, sommigen wisten niet waar ze moesten beginnen. Kyndryl zet vijf acties uiteen die bedrijven kunnen nemen om het risico te verkleinen dat zij slachtoffer worden van een cyberincident en hun hersteltijd kunnen versnellen.
Cyberincidenten kunnen vele vormen aannemen. Sommige worden veroorzaakt door kwaadwillenden die opzettelijk schade aanrichten, maar andere kunnen ontstaan door een slechte patch, menselijke fouten, gescheiden werkmethoden, ineffectief leveranciersbeheer en meer. Deze storing benadrukt het cruciale belang van cyber resiliency, wat betekent dat er systemen en processen worden geimplementeerd die proactief beschermen tegen elk cyberincident, van een geavanceerde cyberaanval tot problemen die zich voordoen tijdens software updates.
Hieronder zijn vijf acties beschreven op basis van interviews met top Kyndryl experts, die bedrijven nu kunnen ondernemen om het risico te verkleinen dat ze slachtoffer worden van een cyberincident, de impact te verminderen en de hersteltijd te versnellen als ze toch worden getroffen door een incident, ondanks de voorbereidingen.
1. De Chief Information Security Officer, CISO, moet evolueren naar de Cyber Resilience Officer, CRO
Ideaal gezien zal de CISO, die verandert in een CRO, zijn expertise in risicobeheer en crisisrespons gebruiken om risico s binnen de hele organisatie te beheren en te verminderen. De CRO zal een strategie opzetten die cyber resiliency principes integreert in veilige software ontwikkeling en het beheer van risico s van derden, herstelmogelijkheden ontwerpt om essentiele bedrijfsfuncties te ondersteunen, een robuuste operationele omgeving creeert met fundamentele praktijken zoals asset management, geautomatiseerd kwetsbaarheids en patchbeheer en functies over silo s heen integreert, waarbij beveiliging, bedrijfscontinuiteit en herstel van rampen worden verenigd.
Verder lezen bij de bron- Cyberopslag is een essentieel onderdeel van de gegevensbeveiligingsstrategie - 18 september 2024
- Let op, gebruik AI chatbot kan leiden tot datalekken - 18 september 2024
- Rabobank moet gegevens vermeende oplichter met getroffen klant delen - 17 september 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Cyberopslag is een essentieel onderdeel van de gegevensbeveiligingsstrategie | Verder lezen | |
Let op, gebruik AI chatbot kan leiden tot datalekken | Verder lezen | |
Rabobank moet gegevens vermeende oplichter met getroffen klant delen | Verder lezen | |
De mate waarin organisaties zijn voorbereid op een cybercrisis loopt sterk uiteen | Verder lezen | |
Defensie heeft te weinig inzicht in zwaktes ICT infrastructuur | Verder lezen | |
AP: kabinet moet wet aanpassen om journalisten bij Kadaster database te laten | Verder lezen | |
Minister Heinen in gesprek met BKR over verwijderen registraties | Verder lezen | |
Ict aanbieders onvoldoende voorbereid op cyberramp | Verder lezen | |
Security op de productievloer, gemakkelijker gezegd dan gedaan | Verder lezen | |
Verzamelwet gegevensverwerking VWS | Verder lezen |