Skip to main content

Regie op Gegevens Hackathon

Op 12 en 13 oktober wordt er een hackathon georganiseerd door Regie op Gegevens en het thema is ”Regie op gegevens bij geboorte en overlijden”. Je kunt hier aan meedoen door een team van vijf mensen samen te stellen. Er is plek voor tien teams dus wees er snel bij!

Regie op gegevens bij geboorte en overlijden

Er zijn verschillende grote levensgebeurtenissen, maar twee van de grootsten zijn toch wel geboren worden en doodgaan. Een van de eerste zaken waar zo’n nieuw mensenleven mee begint is een ‘administratieve handeling’: aangifte doen van de geboorte bij de gemeente. Opeens bestaat er een nieuwe persoon en daarmee ontstaan er meteen ook nieuwe persoonsgegevens. Je moet veel zaken gaan regelen, er volgen bezoekjes aan het consultatiebureau en misschien wil je gebruik gaan maken van kinderopvang. In veel gevallen zijn er gegevens van jullie als ouders nodig en van het kindje. Op welke manieren zou je in dit geval privacy beter kunnen beheren of digitaal zaken betrouwbaar, veilig en handiger kunnen regelen? Dat is een van de vragen van deze hackathon.

De andere levensgebeurtenis is het overlijden van een partner, ouder of kind. Naast dat zo’n situatie heel verdrietig is, komt er ook veel regelwerk bij kijken. Er moeten organisaties geïnformeerd worden over het overlijden, toeslagen of uitkeringen aangepast, en diensten of abonnementen worden opgezegd. Hierbij kan het als complicerende factor ook nog eens voorkomen dat je moet optreden namens de overledene, waarbij het handig zou zijn als je gemachtigd bent. Maar hoe regel je dat nou goed? ​

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen