Skip to main content

ENSIA: format plan van aanpak 2019

Het format Plan van Aanpak ENSIA 2019 is gemaakt om ENSIA-coördinatoren te ondersteunen bij het organiseren van de verantwoording over informatieveiligheid. In het format is uitgegaan van de specifieke kenmerken van het invoeringsjaar 2019. Het gebruik van dit format is naar eigen inzicht toe te passen.

Dit plan van aanpak helpt u om de benodigde activiteiten te omschrijven om de ENSIA verantwoording uit te voeren. Het plan heeft tot doel om uitvoering van ENSIA in goede banen te leiden en de rollen en taken te organiseren. In dit plan komen de volgendevoor de uitvoering relevante onderwerpen aan bod: beschrijving ENSIA 2019 en resultaten, activiteiten, planning, communicatie, organisatiestructuur en begroting. In het format zijn basisteksten, suggesties en vragen opgenomen die helpen om de aanpak te formuleren die het beste past bij uw gemeente.De organisatie van de verantwoording raakt verschillende afdelingen van de gemeente en vraagt de inzet van mensen op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Om draagvlak te creëren voor de aanpak, goedkeuring te krijgen voor inzet van mensen en eventueel middelen, raadt VNG Realisatieaan om het plan van aanpak te laten accorderen door het managementteam van uw gemeente.Toelichting op het gebruik van verschillende lettertypes:

  • Cursieve tekst betreft een toelichting op het in de paragraaf beschreven onderwerp.
  • Standaard geschreven teksten zijn teksten die u kunt overnemen in uw eigen plan van aanpak.
  • [Geel gearceerd] zijn teksten waar de eigen gemeentenaam of naam van de medewerker kan worden ingevuld.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen