Skip to main content

Handreiking DPIA’s

Op deze (Engelse) pagina van het Information Commissioner’s Office (ICO) vind je een handreiking om Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) uit te voeren. Ook vind je via de pagina een handreiking voor de AVG. Met deze handreikingen kun je problemen rond privacy en informatiebeveiliging in een vroeg stadium voorkomen. Handig!

These pages sit alongside our Guide to the GDPR and provide more detailed guidance for UK organisations on Data Protection Impact Assessments (DPIAs) under the GDPR. They replace our previous code of practice on conducting privacy impact assessments.

DPIAs are a tool to help you identify and minimise the data protection risks of new projects. They are part of your accountability obligations under the GDPR, and an integral part of the ‘data protection by default and by design’ approach.

An effective DPIA helps you to identify and fix problems at an early stage, demonstrate compliance with your data protection obligations, meet individuals’ expectations of privacy and help avoid reputational damage which might otherwise occur. In some cases the GDPR says you must carry out a DPIA, but they can be a useful tool in other cases too.

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen