Skip to main content

Tijdig antwoord op mail burgers

Gemeenten scoren niet erg goed wanneer het gaat om de responstijd op e-mails. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Wij Verdienen Beter. Van 24 gemeenten werd in het onderzoek bijvoorbeeld geen enkel antwoord ontvangen. Via de interactieve kaart krijg je inzicht in de scores van gemeenten.

Er is ook goed nieuws!

De opmars van de webformulieren, ten koste van bereikbaarheid per e-mail, lijkt te zijn gestopt. Nog steeds zijn 77 gemeenten voor hun burgers onbereikbaar per e-mail maar dit is een daling van 22 procent naar 20 procent ten opzichte van 2017. Na een jarenlange forse toename van gemeenten die niet meer bereikbaar waren per e-mail is dit goed nieuws.
Ook het aantal gemeenten wat vraagt om onnodige informatie (meestal in een formulier) neemt af, van 17 procent in 2017 naar 15 procent dit jaar. Bij de start van het onderzoek was er nog maar één gemeente (Terneuzen) die burgers verplicht hun Burger Service Nummer (BSN) liet geven voordat zij een eenvoudige vraag wil beantwoorden, in 2017 waren dit nog 7 gemeenten. De gemeente Terneuzen heeft in reactie op het onderzoek aangegeven dat ook zij zeer recent (eind augustus) de verplichte verstrekking van het BSN-nummer heeft laten vervallen.

Formulieren niet gebruiksvriendelijk voor burger

Gemeenten die niet bereikbaar zijn per e-mail maken het voor burgers lastiger om met hun lokale overheid te communiceren. Een digitaal formulier verplicht de burger vaak tot het geven van onnodige en soms privacy-gevoelige informatie. Van de gemeenten die enkel bereikbaar zijn per formulier vraagt maar liefst 58 procent om informatie die niet nodig is voor het beantwoorden van een vraag. Het kan daarbij gaan om het telefoonnummer, adres, sekse en soms zelfs de geboortedatum van de burger die een vraag stelt.
Waar gemeenten vaak vragen om onnodige informatie geven zij vaak juist heel beperkt de ruimte om daadwerkelijk een vraag te stellen. Bijvoorbeeld bij de gemeente Den Haag vraagt burgers om een vraag te beperken tot 250 tekens, nog minder dan een tweet.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Applicatiebeheer en de AVG: wat moet je weten?
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?
Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?
Wat kunnen gemeenten leren van het Sectorbeeld Overheid 2024?
In oktober 2024 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het ‘Sectorbeeld Overheid 2024’ gepubliceerd. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

Europol: logs, namen en ip adressen belangrijkste data voor politieonderzoek
Verder lezen
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand
Verder lezen
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen
Verder lezen
Ciso en cio groeien naar elkaar toe
Verder lezen
Intern advies over digitaal oorlogsarchief toch openbaar
Verder lezen
De European Health Data Space: een nieuwe stap voor data uitwisseling en innovatie in de gezondheidszorg
Verder lezen
Crisisbeheer: voorbereiden op cyberaanvallen
Verder lezen
DNB waarschuwt voor internationale spanningen en cyberaanvallen
Verder lezen
RDI en AP: alle toezichthouders moeten toezien op ai
Verder lezen
AP verwijt DUO discriminatie bij gebruik algoritme
Verder lezen