Tijdig antwoord op mail burgers
Gemeenten scoren niet erg goed wanneer het gaat om de responstijd op e-mails. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Wij Verdienen Beter. Van 24 gemeenten werd in het onderzoek bijvoorbeeld geen enkel antwoord ontvangen. Via de interactieve kaart krijg je inzicht in de scores van gemeenten.
Er is ook goed nieuws!
De opmars van de webformulieren, ten koste van bereikbaarheid per e-mail, lijkt te zijn gestopt. Nog steeds zijn 77 gemeenten voor hun burgers onbereikbaar per e-mail maar dit is een daling van 22 procent naar 20 procent ten opzichte van 2017. Na een jarenlange forse toename van gemeenten die niet meer bereikbaar waren per e-mail is dit goed nieuws.
Ook het aantal gemeenten wat vraagt om onnodige informatie (meestal in een formulier) neemt af, van 17 procent in 2017 naar 15 procent dit jaar. Bij de start van het onderzoek was er nog maar één gemeente (Terneuzen) die burgers verplicht hun Burger Service Nummer (BSN) liet geven voordat zij een eenvoudige vraag wil beantwoorden, in 2017 waren dit nog 7 gemeenten. De gemeente Terneuzen heeft in reactie op het onderzoek aangegeven dat ook zij zeer recent (eind augustus) de verplichte verstrekking van het BSN-nummer heeft laten vervallen.
Formulieren niet gebruiksvriendelijk voor burger
Gemeenten die niet bereikbaar zijn per e-mail maken het voor burgers lastiger om met hun lokale overheid te communiceren. Een digitaal formulier verplicht de burger vaak tot het geven van onnodige en soms privacy-gevoelige informatie. Van de gemeenten die enkel bereikbaar zijn per formulier vraagt maar liefst 58 procent om informatie die niet nodig is voor het beantwoorden van een vraag. Het kan daarbij gaan om het telefoonnummer, adres, sekse en soms zelfs de geboortedatum van de burger die een vraag stelt.
Waar gemeenten vaak vragen om onnodige informatie geven zij vaak juist heel beperkt de ruimte om daadwerkelijk een vraag te stellen. Bijvoorbeeld bij de gemeente Den Haag vraagt burgers om een vraag te beperken tot 250 tekens, nog minder dan een tweet.
- IT-afval is het nieuwe datalek - 14 november 2025
- Zorgbestuurder kan niet meer om cyberbeveiliging heen - 14 november 2025
- Klacht tegen Ierland over aanstelling van Meta-lobbyist als privacytoezichthouder - 13 november 2025
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
IT-afval is het nieuwe datalek | Verder lezen | |
Zorgbestuurder kan niet meer om cyberbeveiliging heen | Verder lezen | |
Klacht tegen Ierland over aanstelling van Meta-lobbyist als privacytoezichthouder | Verder lezen | |
Hoe it-leiders regelmatig hun eigen security-regels omzeilen | Verder lezen | |
Smartphones verzamelen onze data: geen privacy in je broekzak | Verder lezen | |
Cybersecurity awareness is belangrijk, maar niet alleen in oktober | Verder lezen | |
EU-voorstel voor Chat Control opnieuw op de schop | Verder lezen | |
Landen opgeroepen om VN-verdrag tegen cybercrime niet te ondertekenen | Verder lezen | |
Datalek Postcode Loterij gaf 1580 deelnemers inzage in elkaars gegevens – update | Verder lezen | |
Bedrijven controleren toeleveringsketen nauwelijks op cyberrisicos | Verder lezen |