Voorbeeld Privacyverordening

De privacyverordening van de gemeente Utrecht kun je nu ook raadplegen als voorbeeld voor jouw gemeente. Binnen de verordening is o.a. aandacht geschonken aan de DPIA en de contactpersoon voor de gegevensbescherming (DISO). Is de verordening van jouw gemeente op vergelijkbare wijze opgesteld?

Artikel 2 Verantwoordelijke

De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens, zoals bedoeld in de Verordening, is het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester.

Artikel 3 Functionaris voor gegevensbescherming

Het college van burgemeester en wethouders benoemt een functionaris voor gegevensbescherming, zoals bedoeld in de Verordening, die belast is met toezicht op het privacy- en beveiligingsbeleid van de gemeente.

Artikel 4 Contactpersoon voor gegevensbescherming (DISO)

1. Elk organisatieonderdeel heeft een contactpersoon die belast is met de coördinatie en uitvoering van het privacy- en beveiligingsbeleid van het betreffende organisatieonderdeel.

2. Tot de taken van de contactpersoon behoren in ieder geval:

a. Het onderhouden en aanvullen van de groslijst met alle verwerkingen die binnen het organisatieonderdeel zijn geïnventariseerd.

b. Het beoordelen van verwerkingen en het eventueel uitvoeren van DPIA’s.

c. Het opstellen van en het houden van toezicht op het gebruik van privacy protocollen voor verwerkingen die onder verantwoordelijkheid van het organisatieonderdeel plaatsvinden.

d. De informatiebeveiliging van het organisatieonderdeel. Hieronder vallen in ieder geval:

i. Informatiebeveiligingsbeleid van de gemeente Utrecht opnemen en doorvoeren in contracten met bewerkers en leveranciers;

ii. Alle handelingen aangaande de meldplicht datalekken die het organisatieonderdeel aangaan.


Verder lezen bij de bron

IB&P
Recente berichten van IB&P (bekijk alles)

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tips voor het beveiligen van Office 365
Eind april actualiseerde het Amerikaans ‘Cybersecurity & Infrastructure Security Agency’ (CISA) haar beveiligingsadvies voor Microsoft Office 365. Dat is relevante informatie omdat veel gemeenten momenteel, al dan niet versneld n.a.v. de noodzaak tot thuiswerken, bezig zijn met het uitrollen van Office 365. Daarom vandaag een blog waarin ik de belangrijkste beveiligingsinstellingen voor Office 365 bespreek.
Hoe bescherm ik mij als gemeente tegen ransomware-aanvallen?
Het kan gebeuren dat je als gemeente urenlang (of in het ergste geval dagen) niet kunt werken vanwege ransomware. In deze blog geef ik tips voor preventieve maatregelen die je kan treffen om besmetting te voorkomen. Toch getroffen? Dan vind je hier ook een handig stappenplan om de schade zoveel mogelijk te beperken.
Agenda Digitale Veiligheid 2020-2024: oude wijn in nieuwe zakken?
In februari publiceerde de VNG de Agenda Digitale Veiligheid 2020-2024 voor een veilige (digitale) gemeente. Biedt deze nieuwe agenda daadwerkelijk een nieuw handelingsperspectief? Of is het oude wijn in nieuwe zakken…

Meer recente berichten

NTA 7516 certificering voor ZorgMail
Verder lezen
Gezichtsherkenning??
Verder lezen
VNG Realisatie E-Magazine #9
Verder lezen
Half jaar na Citrix-crisis zijn 25 Nederlandse organisaties gehackt. En ze weten zelf van niets
Verder lezen
Podcast #9 UPP: Uitwisseling persoonsgegevens en privacy
Verder lezen
Onderzoeksrapport juridische aspecten van algoritmen die besluiten nemen
Verder lezen
Aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet
Verder lezen
Melden loont!
Verder lezen
Jaarverslag AP 2019: meer focus op handhaving
Verder lezen
CIP Cast – Privacy webinar: AVG in tijden van corona
Verder lezen