Sensoren in openbare ruimte

Het Kadaster heeft dit artikel geschreven over sensoren in de openbare ruimte. Wat kan en mag er eigenlijk allemaal met de data die de sensoren verkrijgen? Meerdere gemeenten zijn inmiddels met dit thema bezig. Maakt jouw gemeente al gebruik van sensoren en hoe wordt deze data gebruikt?

Meerdere gemeenten zijn bezig met de digitalisering van de stad. Hoewel er behoefte is aan kennisdeling, gebeurt dit nog te weinig. In een viertal bijeenkomsten is geprobeerd hier verandering in te brengen door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en advocatenkantoor Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn. Zij bogen zich over de vragen rond sensoren, de mogelijke oplossingen en behoeften. Hiernaast kwam het prototype voor een openbaar sensorenregister ter sprake, dat gemeente Eindhoven en het Kadaster samen ontwikkelden. Ook de rol van overheid werd besproken. Aantink Yeh (VNG Realisatie), Daan Corver (Pels Rijcken) en Dirk van Barneveld (BZK) praten na.

Gemeenten, Rijk, jurist

Yeh: “Gemeenten en mede-overheden vinden dat zij een rol hebben bij de digitalisering van de stad. Voor veel dilemma’s is nog geen pasklaar antwoord. Zij hebben maatschappelijk dialoog nodig op verschillende niveaus en kunnen niet door gemeenten alleen worden opgelost. Het is belangrijk dat het Rijk ziet wat er gebeurt in de sensorpraktijk om vanuit daar de bestuurlijke dialoog te kunnen voeren. Voor sommige behoeften van gemeenten zou aangepaste wetgeving een oplossing kunnen zijn. En dat is landelijke politiek. Pels Rijcken kon juist heel goed de juridische impact van verschillende oplossingen aangeven.”

Naast de wetgevende taak ziet Van Barneveld nog een andere reden voor betrokkenheid van het Rijk. “We maken innovatie onnodig moeilijk en duur als elke gemeente andere wensen en eisen hanteert. Zonder een eenheidsworst af te dwingen, lijkt het verstandig landelijke standaarden te gebruiken.”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De AVG versus de Wet politiegegevens (Wpg)
: Naast de AVG hebben politie en justitie te maken met de Wet politiegegevens (Wpg). Maar ook als gemeente heb je te maken met de Wpg, namelijk bij het werk van Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s). In deze blog leggen we uit hoe de AVG en Wpg van toepassing zijn op het werk van Boa’s en waar je als gemeente aan moet voldoen bij het verwerken van gegevens.
Implementatie van BCM – voorkomen is beter dan genezen
Om te voorkomen dat je kritische bedrijfsprocessen stilvallen, is het slim om potentiële bedreigingen vroegtijdig in kaart te brengen en een inschatting te maken van het effect van elke bedreiging op deze kritische processen. Dit proces noemen we ook wel Bedrijfs Continuïteits Management (BCM) of Bedrijfscontinuïteit. Maar hoe ga je hier mee aan de slag?
Voldoe je als gemeente aan de AVG?
Veel gemeenten hebben zich de afgelopen jaren met de AVG beziggehouden om ervoor te zorgen dat zij AVG-proof zijn. Met de AVG ben je alleen nooit ‘klaar’. Privacy is namelijk een continu proces. Maar hoe weet je of je als gemeente voldoet aan de AVG?

Meer recente berichten

Zo bereid je je voor op Russische cyberaanval
Verder lezen
Privacy gebruikers van sommige zelfhulpapps onder de maat
Verder lezen
Ambitieus plan voor Europees patientendossier
Verder lezen
DTC waarschuwt ruim 300 keer voor kwetsbare Atlassian Confluence systemen
Verder lezen
IT bedrijf niet aansprakelijk voor gevolgen ransomware
Verder lezen
Zorgen om privacy werknemers bij wet Werken waar je wilt
Verder lezen
Inperking privacy door cyberwet legitiem
Verder lezen
Risico op verwarring tijdens cybercrises door wetsvoorstel
Verder lezen
Pointer: Tienduizenden routers in Nederland slecht beveiligd
Verder lezen
Toezichthouders willen verbeteringen Data Act
Verder lezen