Sensoren in openbare ruimte

Het Kadaster heeft dit artikel geschreven over sensoren in de openbare ruimte. Wat kan en mag er eigenlijk allemaal met de data die de sensoren verkrijgen? Meerdere gemeenten zijn inmiddels met dit thema bezig. Maakt jouw gemeente al gebruik van sensoren en hoe wordt deze data gebruikt?

Meerdere gemeenten zijn bezig met de digitalisering van de stad. Hoewel er behoefte is aan kennisdeling, gebeurt dit nog te weinig. In een viertal bijeenkomsten is geprobeerd hier verandering in te brengen door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en advocatenkantoor Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn. Zij bogen zich over de vragen rond sensoren, de mogelijke oplossingen en behoeften. Hiernaast kwam het prototype voor een openbaar sensorenregister ter sprake, dat gemeente Eindhoven en het Kadaster samen ontwikkelden. Ook de rol van overheid werd besproken. Aantink Yeh (VNG Realisatie), Daan Corver (Pels Rijcken) en Dirk van Barneveld (BZK) praten na.

Gemeenten, Rijk, jurist

Yeh: “Gemeenten en mede-overheden vinden dat zij een rol hebben bij de digitalisering van de stad. Voor veel dilemma’s is nog geen pasklaar antwoord. Zij hebben maatschappelijk dialoog nodig op verschillende niveaus en kunnen niet door gemeenten alleen worden opgelost. Het is belangrijk dat het Rijk ziet wat er gebeurt in de sensorpraktijk om vanuit daar de bestuurlijke dialoog te kunnen voeren. Voor sommige behoeften van gemeenten zou aangepaste wetgeving een oplossing kunnen zijn. En dat is landelijke politiek. Pels Rijcken kon juist heel goed de juridische impact van verschillende oplossingen aangeven.”

Naast de wetgevende taak ziet Van Barneveld nog een andere reden voor betrokkenheid van het Rijk. “We maken innovatie onnodig moeilijk en duur als elke gemeente andere wensen en eisen hanteert. Zonder een eenheidsworst af te dwingen, lijkt het verstandig landelijke standaarden te gebruiken.”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Help! Een dataclassificatie, DPIA en een BIA?!
Vanuit de AVG en BIO zijn er diverse (verplichte) maatregelen waarmee je als gemeente in kaart brengt wat je relevante systemen zijn en/of data is en waar de risico’s liggen met betrekking tot het gebruik ervan, zoals een dataclassificatie, DPIA en BIA. Maar wat is de onderlinge samenhang en hoe kan je profijt hebben als je een van deze onderdelen al gedaan hebt?
Verantwoordelijkheden van de proceseigenaar binnen de BIO
Informatiebeveiliging is binnen de BIO een verantwoordelijkheid van de proceseigenaar. Maar waar ben je dan precies verantwoordelijk voor en wat houdt die verantwoordelijkheid in
De rol van de OR bij privacy op de werkvloer
De ondernemingsraad (OR) speelt een belangrijke rol in een organisatie, ook op het gebied van privacy op de werkvloer.

Meer recente berichten

Overheid werkt aan databescherming tegen kwantumgeweld
Verder lezen
Facebook aangeklaagd voor volgen van iPhone gebruikers
Verder lezen
Patiente krijgt 2000 euro omdat secretaresse ziekenhuis haar dossier bekeek
Verder lezen
De werking van de CLOUD Act bij dataopslag in Europa
Verder lezen
Begroting 23: Gegevensuitwisseling in de zorg speerpunt voor VWS
Verder lezen
Privacylaksheid Big Tech is kans voor Europa
Verder lezen
GroenLinks kritisch op cameratoezicht parkeergarage Dronten
Verder lezen
Politie gebruikt niet goedgekeurde commerciele hacksoftware
Verder lezen
IT professionals voorstander van verplichte basisbeveiliging
Verder lezen
Privacyfunctionarissen pessimistischer over gedragsverandering
Verder lezen