Privacybeleid Gemeente Berkelland

Er zijn diverse voorbeelden van een privacybeleid te vinden op het internet. Om het beleid van jouw gemeente eens te vergelijken kun je dit voorbeeld gebruiken van de gemeente Berkelland.

1 Inleiding

De gemeente Berkelland heeft persoonsgegevens nodig om haar taken uit te kunnen voeren. Zonder de verwerking van persoonsgegevens is het onmogelijk om bijvoorbeeld aan een inwoner een paspoort te verstrekken of een vergunning te verlenen. De inwoner moet er hierbij op kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met persoonsgegevens omgaat.

De gemeente verzamelt voor de uitvoering van haar taken persoonsgegevens en slaat deze op voor de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen. Hierbij kan het gaan om de gegevens in de gemeentelijke basisregistratie personen, de registratie van bijstandsgerechtigden, het bijhouden van gegevens voor bouwaanvragen en het bijhouden van gegevens van mensen met een Wmo- of jeugdhulpvoorziening. De gemeente Berkelland werkt daarnaast samen met een breed scala aan partners in het maatschappelijke veld en deelt daarin, waar dit nodig is voor de uitoefening van haar taak, ook persoonsgegevens.

Uit onder meer publicaties van de Autoriteit Persoonsgegevens en de regelmaat waarin het onderwerp aandacht krijgt in de media blijkt dat het verwerken van persoonsgegevens zorgvuldig moet gebeuren. Het niet adequaat verwerken van persoonsgegevens kan zelfs leiden tot onacceptabele situaties. Bijvoorbeeld als iemands identiteit wordt ‘gestolen’ en vervolgens wordt misbruikt.

Een juiste toepassing van de wettelijke regels acht het college van burgemeester en wethouders dan ook van groot belang.

De gemeente heeft de taak om er voor te zorgen dat de personen over wie de gemeente gegevens bijhoudt (of laat bijhouden), op een passende manier beschermd worden tegen de risico’s van de informatiemaatschappij. Dit privacy beleid vormt een nadere uitwerking van de wettelijke regelgeving. Het college streeft een zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens na. Het beschermen van persoonsgegevens kan overigens niet geborgd worden zonder adequate informatiebeveiliging. Het privacy beleid hangt daarom ook nauw samen met het informatiebeveiligingsbeleid van de gemeente Berkelland, waarin de gemeente het geheel van technische- en organisatorische maatregelen beschrijft en daarmee ook invulling geeft aan de beveiliging van informatie en persoonsgegevens.

Verder lezen bij de bron

Renco Schoemaker
Recente berichten van Renco Schoemaker (bekijk alles)

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Abonneren nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tijdig betrokken worden als FG
In het kader van de dag van de FG een blog speciaal voor de Functionaris Gegevensbescherming. Formeel is meestal wel vastgelegd dat je als FG ‘tijdig en behoorlijk’ betrokken moet worden, maar in de praktijk word je nog weleens vanuit de flanken verrast. Herkenbaar? Lees dan snel verder!
Update: CISO, Privacy Officer en FG; wie doet en mag wat?
Activiteiten op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming binnen gemeenten behoren te worden gecoördineerd door de CISO, de Privacy Officer en de FG. Maar wie is waarvoor verantwoordelijk? En hoe verhouden deze functies zich tot elkaar?
Praktische (privacy)tips voor thuis én op het werk
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zowel thuis als op locatie veilig werken én veilig zijn? Zonder afbreuk te doen aan het fundamentele recht op privacy? Dat zijn de vragen die ik in deze blog ga behandelen.

Meer recente berichten

Cyberaanval Lochem gaat de hele overheid aan
Verder lezen
Privacybeleid Aalsmeer
Verder lezen
iBestuur webinar ‘Safety by design & by default’
Verder lezen
Ledenbrief uitvoering Archiefwet
Verder lezen
Rekenkameronderzoek naar informatiebeveiliging
Verder lezen
Glad ijs
Verder lezen
Een open digitaal eID-stelsel?
Verder lezen
Wizard inkoopeisen helpt bij aanbesteding
Verder lezen
Verzamelwet gegevensbescherming
Verder lezen
Inspiratie voor digitale participatie
Verder lezen

Dat gaat je (n)iets aan

IB&P is een adviesbureau op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We richten ons primair op de (lokale) overheid. We adviseren en ondersteunen bij het implementeren én blijvend voldoen aan o.a. de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).