Skip to main content

Verbeterpunten Digitale Identiteit

In deze blog van het Digitale Identiteitslab lees je de 8 problemen met onze digitale identiteit. Deze problemen doen zich voor op verschillende onderdelen en niveaus.

1 Onveilig

Identiteitsfraude is een groeiend probleem: Volgens het ministerie van BZK zijn in Nederland zo’n 500 mensen per dag slachtoffer van een vorm van identiteitsfraude. Er zijn in 2017 liefst 10.000 datalekken gemeld, onder meer bij gemeenten. Wereldwijd werden miljarden gebruikersnamen en andere persoonlijke data gestolen. In de media struikel je bijkans over berichten over datalekken, hacks en misbruik van persoonlijke gegevens.

2 Onzeker

Het is dus niet zo vreemd dat zowel gebruikers als dienstverleners voortdurend onzeker zijn: Komt deze bestelling écht bij die winkel terecht? Is de klant echt wie zij lijkt te zijn?  Controleurs hamsteren data en transactiegegevens waarmee profielen worden aangelegd die het mogelijk maken outliers (een teken van fraude) vast te stellen. Gebruikers overzien door de vele checks en balances het bos niet meer en hebben als uitgangspunt het vermoeden dat bijvoorbeeld “DigiD toch alles van je weet”. Dit is de kern van een panopticon: het vermoeden van controle is voldoende om mensen hun gedrag aan te laten passen, waarmee vrijheid van gedrag of beweging wordt ingeperkt.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.

Meer recente berichten

Orange bevestigt cyberaanval
Verder lezen
Voorpublicatie: Technologie en recht, hoe bewaar je het evenwicht?
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens moet duidelijker uitleggen wat wel en niet mag
Verder lezen
Signal dreigt met vertrek uit Zweden als nieuwe wet backdoor verplicht
Verder lezen
China ontkent betrokkenheid bij hacking Staatsveiligheid
Verder lezen
Meta ontslaat werknemers na lekken van vertrouwelijke informatie
Verder lezen
Amsterdam staakt gebruik van Microsoft Copilot
Verder lezen
CBS: bijna helft Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI wegens privacy
Verder lezen
NIS2 geeft cyberbeveiliging bedrijven een boost
Verder lezen
90 procent van de professionals verwacht dat nieuwe regelgeving, zoals DORA, NIS2 en de EU AI Act, de werkdruk zal beinvloeden
Verder lezen