Skip to main content

5 vragen aan de AP

De Ombudsman interviewde Inger Sanders van de AP om verheldering te geven met betrekking tot privacy. Zo krijg je inzicht in hoe je gegevens nou eigenlijk worden beschermd en hoe de samenwerking met de Nationale Ombudsman eruit ziet.

1. Wie zijn jullie, voor wie zijn jullie er en wat doen jullie?

“De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt er toezicht op of iedereen zich aan de privacywet houdt.  Organisaties en de overheid verwerken persoonsgegevens. Dat zijn alle gegevens die terug te leiden zijn naar een levend persoon. Dan kun je denken aan je naam, leeftijd, postcode of e-mailadres, maar ook aan je vingerafdruk, medische gegevens of foto’s. Wat we bedoelen met ‘verwerken’? Alle acties die een organisatie kan uitvoeren met je persoonsgegevens. Van het bewaren van je e-mailadres tot het weggooien van de kopie van je identiteitsbewijs.

Wij zijn er voor alle burgers, want van iedereen in Nederland wordt er informatie verwerkt. Je kunt het zo gek niet bedenken of organisaties willen wel iets van je weten. Soms is dat fijn. Op het moment dat je je belastingaangifte doet bijvoorbeeld. Dan heeft de Belastingdienst al een hoop gegevens ingevuld. Dat scheelt je tijd en gedoe.

Maar soms vragen bedrijven je zonder goede reden om persoonsgegevens. Een voorbeeld: je hebt je fiets laten repareren, maar de fietsenmaker vraagt bij het ophalen om een kopie van je identiteitsbewijs. Daar staat je BSN-nummer op. Dat is een uniek nummer waar je als persoon aan herkend kan worden. Dat mogen organisaties niet zomaar vragen. Gebeurt dat wel, dan kun je weigeren en bij de fietsenmaker klagen. Houdt hij toch zijn poot stijf? Dan kun je bij ons een klacht indienen.

Wij komen dan in actie. Dat kan op verschillende manieren. Zo kunnen wij de fietsenmaker bellen of een brief sturen met uitleg over de regels. In sommige gevallen zijn we strenger. Dan leggen we een last onder dwangsom op. Dat betekent dat we de organisatie verplichten iets te doen of te laten. Dat is de ‘last’. Als dat niet op tijd wordt gedaan, moet de organisatie een bedrag betalen. Af en toe geven we zelfs meteen een boete.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.
De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.

Meer recente berichten

Nederlandse bedrijven richten zich op quick wins bij implementatie NIS2
Verder lezen
Mogelijk steviger toezicht op cybersecurity gemeentelijke websites
Verder lezen
Slimme camera s geven ouderenzorg privacy
Verder lezen
Ook AIVD kijkt kritisch naar AWS cloudverhuizingsplan van SIDN
Verder lezen
Bestuurders moeten verantwoordelijkheid nemen voor cybersecurity
Verder lezen
Nieuwe subsidie beschikbaar voor verhogen cybersecurity in, zonne, energiesector
Verder lezen
AP: kritische rol van rechter nodig bij algoritmegebruik
Verder lezen
Minister Helder: VWS kan NZa niet stoppen met gevoelige ggz data
Verder lezen
CSR doet dringende oproep verhogen cyberweerbaarheid mkb
Verder lezen
Belgie gaat Nederland voor in NIS2 omzetting
Verder lezen