Skip to main content

5 vragen aan de AP

De Ombudsman interviewde Inger Sanders van de AP om verheldering te geven met betrekking tot privacy. Zo krijg je inzicht in hoe je gegevens nou eigenlijk worden beschermd en hoe de samenwerking met de Nationale Ombudsman eruit ziet.

1. Wie zijn jullie, voor wie zijn jullie er en wat doen jullie?

“De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt er toezicht op of iedereen zich aan de privacywet houdt.  Organisaties en de overheid verwerken persoonsgegevens. Dat zijn alle gegevens die terug te leiden zijn naar een levend persoon. Dan kun je denken aan je naam, leeftijd, postcode of e-mailadres, maar ook aan je vingerafdruk, medische gegevens of foto’s. Wat we bedoelen met ‘verwerken’? Alle acties die een organisatie kan uitvoeren met je persoonsgegevens. Van het bewaren van je e-mailadres tot het weggooien van de kopie van je identiteitsbewijs.

Wij zijn er voor alle burgers, want van iedereen in Nederland wordt er informatie verwerkt. Je kunt het zo gek niet bedenken of organisaties willen wel iets van je weten. Soms is dat fijn. Op het moment dat je je belastingaangifte doet bijvoorbeeld. Dan heeft de Belastingdienst al een hoop gegevens ingevuld. Dat scheelt je tijd en gedoe.

Maar soms vragen bedrijven je zonder goede reden om persoonsgegevens. Een voorbeeld: je hebt je fiets laten repareren, maar de fietsenmaker vraagt bij het ophalen om een kopie van je identiteitsbewijs. Daar staat je BSN-nummer op. Dat is een uniek nummer waar je als persoon aan herkend kan worden. Dat mogen organisaties niet zomaar vragen. Gebeurt dat wel, dan kun je weigeren en bij de fietsenmaker klagen. Houdt hij toch zijn poot stijf? Dan kun je bij ons een klacht indienen.

Wij komen dan in actie. Dat kan op verschillende manieren. Zo kunnen wij de fietsenmaker bellen of een brief sturen met uitleg over de regels. In sommige gevallen zijn we strenger. Dan leggen we een last onder dwangsom op. Dat betekent dat we de organisatie verplichten iets te doen of te laten. Dat is de ‘last’. Als dat niet op tijd wordt gedaan, moet de organisatie een bedrag betalen. Af en toe geven we zelfs meteen een boete.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat kunnen gemeenten leren van het Sectorbeeld Overheid 2024?
In oktober 2024 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het ‘Sectorbeeld Overheid 2024’ gepubliceerd. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen? Je leest het in deze blog.
Wat is bewustwording eigenlijk?
: In veel organisaties wordt het belang van bewustwording steeds weer benadrukt. Veel organisaties organiseren daarom bewustwordingsactiviteiten, zoals het versturen van wekelijkse e-mails met tips, zoals: “Vergrendel je scherm als je even wegloopt.” Maar is dit echt bewustwording? En werkt het ook echt? In deze blog gaan we hier dieper op in.
Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?

Meer recente berichten

AP gaf kredietverzamelaar Experian boete en sancties na overtreden privacywet
Verder lezen
Belgie pionier in NIS2 regelgeving, hoe komt dat? 
Verder lezen
BIO 2.0 komt eraan, wat betekent dit voor overheidsorganisaties?
Verder lezen
Google moet gegevens van YouTube gebruiker met Zwols bedrijf delen
Verder lezen
Alphen aan den Rijn opnieuw de fout in met brieven
Verder lezen
Wachtwoord policy in het multifactor tijdperk, keep it simple, stupid
Verder lezen
Strategieen voor beveiliging van gegevens
Verder lezen
Politie bewaart alle data van miljoenen Nederlanders, maar overtreedt daarmee de wet, Massasurveillance
Verder lezen
Nederlandse overheid gebruikt volop AI, maar risico s vaak nog onbekend
Verder lezen
AIVD en RDI: impact van generatieve AI vraagt om een nieuwe benadering cybersecurity
Verder lezen