Skip to main content

5 vragen aan de AP

De Ombudsman interviewde Inger Sanders van de AP om verheldering te geven met betrekking tot privacy. Zo krijg je inzicht in hoe je gegevens nou eigenlijk worden beschermd en hoe de samenwerking met de Nationale Ombudsman eruit ziet.

1. Wie zijn jullie, voor wie zijn jullie er en wat doen jullie?

“De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt er toezicht op of iedereen zich aan de privacywet houdt.  Organisaties en de overheid verwerken persoonsgegevens. Dat zijn alle gegevens die terug te leiden zijn naar een levend persoon. Dan kun je denken aan je naam, leeftijd, postcode of e-mailadres, maar ook aan je vingerafdruk, medische gegevens of foto’s. Wat we bedoelen met ‘verwerken’? Alle acties die een organisatie kan uitvoeren met je persoonsgegevens. Van het bewaren van je e-mailadres tot het weggooien van de kopie van je identiteitsbewijs.

Wij zijn er voor alle burgers, want van iedereen in Nederland wordt er informatie verwerkt. Je kunt het zo gek niet bedenken of organisaties willen wel iets van je weten. Soms is dat fijn. Op het moment dat je je belastingaangifte doet bijvoorbeeld. Dan heeft de Belastingdienst al een hoop gegevens ingevuld. Dat scheelt je tijd en gedoe.

Maar soms vragen bedrijven je zonder goede reden om persoonsgegevens. Een voorbeeld: je hebt je fiets laten repareren, maar de fietsenmaker vraagt bij het ophalen om een kopie van je identiteitsbewijs. Daar staat je BSN-nummer op. Dat is een uniek nummer waar je als persoon aan herkend kan worden. Dat mogen organisaties niet zomaar vragen. Gebeurt dat wel, dan kun je weigeren en bij de fietsenmaker klagen. Houdt hij toch zijn poot stijf? Dan kun je bij ons een klacht indienen.

Wij komen dan in actie. Dat kan op verschillende manieren. Zo kunnen wij de fietsenmaker bellen of een brief sturen met uitleg over de regels. In sommige gevallen zijn we strenger. Dan leggen we een last onder dwangsom op. Dat betekent dat we de organisatie verplichten iets te doen of te laten. Dat is de ‘last’. Als dat niet op tijd wordt gedaan, moet de organisatie een bedrag betalen. Af en toe geven we zelfs meteen een boete.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.
Wat betekent de AI-verordening voor informatiebeveiliging bij gemeenten?
Het gebruik van AI neemt in rap tempo toe. Wat betekent dat voor je informatiebeveiliging als gemeente?

Meer recente berichten

Deense gemeenten beëindigen samenwerking met Microsoft
Verder lezen
Tussenvonnis in zaak tussen Stichting Data Bescherming Nederland en Adobe
Verder lezen
CISO Platform Nederland luidt noodklok: Digitale veiligheid vereist politieke urgentie
Verder lezen
Onvoldoende wettelijk kader voor datagedreven werken bij de politie
Verder lezen
IBD: Digitale veiligheid gemeenten verder onder druk
Verder lezen
Fiscus die de privacy schendt? Twee maten en twee gewichten
Verder lezen
Oproep voor onafhankelijke controle cybersecurity omvormers zonnepanelen
Verder lezen
Privacyproblemen bij algoritmes Dienst Toeslagen en Belastingdienst
Verder lezen
Kabinet kijkt uit naar de voorgestelde Europese Roadmap over encryptie
Verder lezen
Overheid, practice what you preach!
Verder lezen