Skip to main content

PrivacyApp Jeugd: nu ook voor ouders

De PrivacyApp Jeugd geeft informatie op maat op het gebied van privacy en informatie-uitwisseling. Hij was al beschikbaar voor jongeren en professionals, nu ook voor ouders met een kind in de jeugdhulp of jeugdbescherming.

De PrivacyApp Jeugd geeft nu ook antwoord op vragen van ouders die met Jeugdhulp en Jeugdbescherming te maken hebben. De app was er al voor jongeren en professionals. De app toont de verschillende groepen welke rechten en plichten zij hebben op het gebied van privacy en informatie-uitwisseling.

PrivacyApp voor ouders

De nieuwe informatie in de PrivacyApp Jeugd is op maat gemaakt voor ouders met een kind in de jeugdhulp of jeugdbescherming. Zij krijgen antwoord op vragen als ‘Welke informatie komt er in het dossier?’, ‘Welke informatie mogen hulpverleners delen?’ en ‘Wie moet toestemming geven voor het delen van informatie?’ In de app vinden ouders ook een handige flow om hun juridische status te bepalen.

Ook voor professionals en jongeren

Professionals zien onder meer welke informatie ze mogen delen met andere professionals en ouders, en hoe ze een melding doen bij Veilig Thuis. Jeugdhulpverleners en jeugdartsen, medewerkers van gemeente of wijkteam, medewerkers van Veilig Thuis en de Raad voor de Kinderbescherming: ze vinden allemaal informatie op maat over hun situatie. De PrivacyApp Jeugd gaf ook al antwoord op vragen van jongeren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen