Skip to main content

Privacybeleid gemeente Hoeksche Waard

Benieuwd naar het privacybeleid van een gemeente? Het College van B&W van de gemeente Hoeksche Waard heeft het gepubliceerd in het gemeenteblad.

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent Privacybeleid gemeente Hoeksche Waard

1. Inleiding

1.1 Privacy: persoonlijke levenssfeer

Gemeente Hoeksche Waard verwerkt persoonsgegevens van onder andere haar inwoners. De verwerking van deze gegevens is aan wet- en regelgeving gebonden en inwoners moeten er op kunnen vertrouwen dat hun gegevens bij de gemeente in goede handen zijn. In dit beleid worden de kaders waarbinnen de gemeente persoonsgegevens opvraagt, opslaat, bewerkt, bewaart, deelt en vernietigt beschreven. Bescherming en een zorgvuldige en behoorlijke verwerking van persoonsgegevens staan centraal.

‘Privacy’ is een ruim begrip: het gaat om de bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (lichaam, familie- en gezinsleven, woning e.d.) en het recht op vertrouwelijk communiceren. Persoonlijke gegevens en communicatie hebben in deze tijd te maken met geautomatiseerde systemen. Deze systemen moeten technisch en voor het gebruik beveiligd zijn waardoor de informatie van personen ‘in’ deze systemen voldoet aan de eisen van de privacywetgeving. Door deze vervlechting van persoonsgegevens en informatie via geautomatiseerde systemen zijn privacy en informatiebeveiliging onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Door de verbondenheid van persoonsgegevens en geautomatiseerde systemen kan het Privacybeleid niet los gezien worden van het Strategisch Informatiebeveiligingsbeleid en het Jaarplan Informatiebeveiliging (deze documenten zijn terug te vinden op Samen@Work).

Persoonsgegevens zijn gegevens die herleidbaar zijn naar een (natuurlijk) persoon.

Formeler gezegd: het gaat om alle gegevens over een geïdentificeerde of identificeerbaar persoon. Dit kan bijvoorbeeld iemands naam zijn, adresgegevens of een e-mailadres, maar ook meer indirecte gegevens kunnen persoonsgegevens zijn, zoals een bankrekeningnummer. Doorslaggevend is dat de gegevens over een persoon gaan van wie de identiteit door de gemeente – of door een ander – zonder onevenredige inspanning kan worden vastgesteld.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen
SOC analisten verliezen grip op cybersecurity door hoog aantal alerts
Verder lezen
TNO en NCSC waarschuwen voor effectieve cyberaanvallen via LLM s
Verder lezen