Skip to main content

5 basisprincipes voor veilig digitaal ondernemen

Digitale veiligheid is een voorwaarde om de kansen van de digitale economie te benutten. Het digital trust center heeft 5 basisprincipes ontwikkeld voor veilig digitaal ondernemen. Deze zijn ook goed toe te passen in gemeenteland!

Voor Nederlandse bedrijven is digitale veiligheid een voorwaarde om de kansen van de digitale economie te benutten. De realiteit is dat ondernemers dagelijks te maken hebben met cyberdreigingen. Bedrijven moeten zich weren tegen deze dreigingen en voldoende investeren in beveiliging. De cyberrisico’s voor ondernemers zijn divers en lopen uiteen van het betalen van losgeld om weer toegang te krijgen tot het eigen bedrijfsnetwerk tot de uitval van productiefaciliteiten waardoor de continuïteit van het bedrijf acuut in gevaar komt.

Waarom de 5 basisprincipes?

De 5 basisprincipes van veilig digitaal ondernemen zijn opgesteld om ondernemers te helpen de basisbeveiliging in te laten stellen. Ondernemers die de 5 basisprincipes opvolgen, vergroten hun weerbaarheid tegen cyberrisico’s die de bedrijfsvoering kunnen verstoren.

Voor wie?

De 5 basisprincipes zijn zo opgesteld dat iedere ondernemer, of die nu zzp’er of mkb’er is, ermee uit de voeten kan. De maatregelen zijn toegankelijk en praktisch opgeschreven. Wacht dus niet langer en ga direct aan de slag met zodat jouw bedrijf weerbaarder is tegen cyberrisico’s. Grote ondernemingen met een eigen ICT-afdeling zijn niet direct de doelgroep van de basisprincipes.

De inhoud van de basisprincipes kan worden aangepast of uitgebreid; mocht hier aanleiding voor zijn op basis van ontvangen feedback of nieuwe ontwikkelingen op het gebied van cyberrisico’s en -dreigingen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De kracht van ambassadeurs
Hoe zorg je voor een informatieveilige omgeving en hoe maak je medewerkers bewust van hun belangrijke rol? Informatieveiligheidsambassadeurs kunnen hierin het verschil maken.
BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Gedragsverandering cybersecurity via inzicht in motivaties en barrieres van ondernemers
Verder lezen
Printfout in 250 brieven van gemeente Alphen aan den Rijn veroorzaakt datalek persoonsgegevens
Verder lezen
Bedreigde advocaten mogen persoonsgegevens afschermen in Kadaster
Verder lezen
EU enquete: weinig aandacht voor cyberveiligheid bij bedrijven
Verder lezen
MKB verdeeld over voordelen van Europese cybersecuritywetgeving
Verder lezen
Nieuwe regels voor kredietregistratie schieten tekort
Verder lezen
Antwoord op prangende juridische vragen over gezichtsherkenning
Verder lezen
Ruim miljoen euro om scholen beter te beschermen tegen cyberaanvallen
Verder lezen
Nederland onderkent urgentie NIS2 onvoldoende
Verder lezen
Datalek persoonsgegevens via portal van Drents waterschap
Verder lezen