Skip to main content

De privacy boete?

Een overtreding van de privacywet kost je als bedrijf maximaal 1 miljoen euro, blijkt uit een document van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat is veel minder dan de beloofde jackpot van 20 miljoen euro of 4 procent van de omzet, legt advocaat en Sprout-expert Danny Hoekzema uit.

Eindelijk! Duidelijkheid over boetes vanuit de AP. En hoe? Door de beleidsregels boetes: een taaie lap tekst van 12 kantjes met vijf bijlagen. Zelfs voor de doorgewinterde privacyadvocaat haast niet om door te komen.

Er is dan ook nauwelijks geschreven over dit document. Ten onrechte. Een goede portie doorzettingsvermogen en een paar powernaps verder leert ons namelijk dat dit document een goed inkijkje biedt in de boetekeuken van de AP. Belangrijkste spoiler: voorlopig geen miljoenenjacht (eerder tonnenjacht).

Hoe?

De AP koppelt AVG-overtredingen aan 4 boetecategorieën, waarbij voor elke categorie een basisboete en bandbreedte (minimum, maximum) is vastgesteld. De basisboete – het startpunt voor het bepalen van een boete – kan worden verhoogd of verlaagd afhankelijk van een verschillende factoren, waaronder de aard, omvang, opzet en eerdere overtredingen.

Toch geen miljoenenjacht?!

De boetecategorieën lopen op tot maximaal 1 miljoen euro, veel minder dan de beloofde jackpot van 20 miljoen euro of 4 procent van de omzet. Betekent dit dat de torenhoge boetes van de baan zijn? Nee. In die zin is ook de AP aan AVG-regeltjes gebonden: iedere sanctie moet ‘doeltreffend, evenredig en afschrikkend’ zijn.

De AP bepaalt daarom dat als de boetecategorieën ‘naar het oordeel van de AP’ geen passende bestraffing toelaat, de hogere boetes van € 20 miljoen of 4% van de omzet alsnog uit de kast worden gehaald. Jackpot!

We hebben de belangrijkste punten omgezet naar begrijpelijk legal design. Onderstaande visual is duidelijk: des te harder je op de kop van jut slaat, des te hoger je komt. Maar vraag blijft: Wie gaat als eerst?

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen
Het beheren van verwerkersovereenkomsten
Om ervoor te zorgen dat derde partijen ook de juiste beveiligingsmaatregelen nemen, moet je afspraken maken in een verwerkersovereenkomst. Het is niet genoeg om deze overeenkomst eenmalig af te sluiten; je moet regelmatig controleren of de verwerker zich aan de AVG houdt
Bedrijfscontinuïteit volgens BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510
BCM is een belangrijk onderdeel binnen verschillende belangrijke beveiligings- en normstandaarden, zoals de BIO, NIS2, ISO 27001 en NEN 7510.

Meer recente berichten

Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken
Verder lezen
Privacyorganisaties bezorgd over nasleep AI videobewaking bij Olympische Spelen
Verder lezen
AP: meer waarborgen nodig om doxing tegen te gaan
Verder lezen
Hoe bereid je je voor op mogelijke digitale ontwrichting?
Verder lezen
Wen er maar aan, zei de minister
Verder lezen
Gemeente gooit persoonsgegevens van 23.000 Bosschenaren op straat
Verder lezen
Hebben eerdere sancties die EU oplegde aan techbedrijven al enig resultaat gehad? En andere vragen beantwoord
Verder lezen
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS ransomware aanvallen
Verder lezen
Vijf acties waarmee organisaties het risico op een cyberincident verkleinen
Verder lezen
Kabinet en justitie happig op gebruik commerciele dna databanken als opsporingsmethode: Roept vragen op over privacy
Verder lezen