De Buddy-app: financiële vriend bij geldzorgen, of digitale snuffelaar?

  • Home
  • nieuwsberichten
  • De Buddy-app: financiële vriend bij geldzorgen, of digitale snuffelaar?

De Buddy-app is een nieuwe manier van budgetbeheer voor mensen met geldproblemen of een risico daarop.  Hij heeft inzage in de bankgegevens van de gebruiker, berekent hoeveel die heeft om van te leven en waarschuwt als er te veel geld wordt uitgegeven. Maar hoe veilig is je geldverkeer bij deze app met vergaande bevoegdheden?

“Hoi Marieke, je inkomen is gestegen. Je hebt nog maar recht op 160 euro huurtoeslag. Ik heb het direct doorgegeven aan de belastingdienst, zodat je later niet ineens een naheffing krijgt.”

Dit is geen bericht van een financieel hulpverlener van vlees en bloed, maar een chatbericht van de Buddy-app die wordt gevoed door kunstmatige intelligentie. Een app met vergaande bevoegdheden, die diep in het privéleven van mensen zal binnendringen. Die inzage heeft in de bankgegevens van de gebruiker. Die berekent op welke toeslagen ze recht hebben en hoe veel geld er over blijft om van te leven. Die waarschuwt als iemand te veel geld uitgeeft. En dus ook een chatfunctie heeft.

Deze nieuwe manier van budgetbeheer voor mensen met geldproblemen of een risico daarop, wordt donderdag gepresenteerd door acht wethouders van de deelnemende gemeenten. Of het een succes wordt, hangt af van één cruciale vraag: durven mensen hun meest vertrouwelijke financiële gegevens over te dragen aan een app?  Dat willen de deelnemende gemeenten – onder meer Rotterdam, Den Haag, Almere, Enschede en Maastricht – de komende maanden gaan onderzoeken.

Verder lezen bij de bron

Renco Schoemaker
Recente berichten van Renco Schoemaker (bekijk alles)

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Abonneren nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Tijdig betrokken worden als FG
In het kader van de dag van de FG een blog speciaal voor de Functionaris Gegevensbescherming. Formeel is meestal wel vastgelegd dat je als FG ‘tijdig en behoorlijk’ betrokken moet worden, maar in de praktijk word je nog weleens vanuit de flanken verrast. Herkenbaar? Lees dan snel verder!
Update: CISO, Privacy Officer en FG; wie doet en mag wat?
Activiteiten op het gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming binnen gemeenten behoren te worden gecoördineerd door de CISO, de Privacy Officer en de FG. Maar wie is waarvoor verantwoordelijk? En hoe verhouden deze functies zich tot elkaar?
Praktische (privacy)tips voor thuis én op het werk
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zowel thuis als op locatie veilig werken én veilig zijn? Zonder afbreuk te doen aan het fundamentele recht op privacy? Dat zijn de vragen die ik in deze blog ga behandelen.

Meer recente berichten

Cyberaanval Lochem gaat de hele overheid aan
Verder lezen
Privacybeleid Aalsmeer
Verder lezen
iBestuur webinar ‘Safety by design & by default’
Verder lezen
Ledenbrief uitvoering Archiefwet
Verder lezen
Rekenkameronderzoek naar informatiebeveiliging
Verder lezen
Glad ijs
Verder lezen
Een open digitaal eID-stelsel?
Verder lezen
Wizard inkoopeisen helpt bij aanbesteding
Verder lezen
Verzamelwet gegevensbescherming
Verder lezen
Inspiratie voor digitale participatie
Verder lezen

Dat gaat je (n)iets aan

IB&P is een adviesbureau op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We richten ons primair op de (lokale) overheid. We adviseren en ondersteunen bij het implementeren én blijvend voldoen aan o.a. de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).