Skip to main content

VGN ontwikkelt Handreiking Privacy

Zorgorganisaties in de gehandicaptenzorg hebben veel aandacht voor de bescherming van privacy van cliënten. Sinds de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht is, 25 mei 2018, heeft dit onderwerp nog meer aandacht gekregen. Daarnaast heeft de AVG ook veel vragen opgeroepen. De VGN heeft veel gestelde vragen opgehaald bij een groot aantal leden van de VGN. Daaruit is de Handreiking Privacy ontstaan. Naast antwoorden op veel gestelde vragen omvat de handreiking bruikbare stroomschema’s en stappenplannen. Hiermee hebben zorgorganisaties een tool in handen om te kunnen beoordelen of persoonsgegevens uitgewisseld mogen worden. De Handreiking Privacy vindt u in de bijlage onderaan dit artikel.

Hoe is de handreiking opgebouwd?

De handreiking bestaat uit vier modules en heeft een gelaagde opbouw, van praktisch naar theoretisch. Een aantal onderwerpen komen in meerdere modules terug. De modules kunnen los van elkaar maar ook in gezamenlijkheid gebruikt worden. De handreiking omvat veel ‘clickables’. Door middel van deze clickables wordt u naar relevante delen van de handreiking of naar externe links doorverwezen.  

Module 1: Elektronische gegevensuitwisseling 
Deze module gaat in op actuele privacyvraagstukken die zich voordoen bij het gebruiken van digitale techniek (pc’s, laptops, tablets, smartphones etc.) waaronder ook het inzetten van camera’s in de zorg. In deze module wordt antwoord gegeven op vragen die gaan over veilig mailen in de zorg, gebruik van WhatsApp, social media en het gebruik van foto’s en filmpjes van cliënten. 

Module 2: Privacy in de relatie cliënt – zorgprofessional
De tweede module beschrijft het verstrekken van cliëntgegevens binnen de zorgorganisatie (zorgverleners, cliënten, (wettelijk) vertegenwoordigers) en daarbuiten (externe personen en organisaties). Bij deze module horen twee bijlagen: 1) schema gegevensuitwisseling met andere organisaties (met zorgkantoren, gemeenten, het CIZ etc.) op basis van een wettelijke grondslag en 2) modeltoestemmingsformulier voor zorginhoudelijke en sociale doeleinden. Het modeltoestemmingsformulier is tevens in Word als bijlage bij dit artikel gevoegd zodat u deze voor uw organisatie kunt gebruiken.

Module 3: Privacy vanuit organisatieperspectief
Deze module schetst de privacy aandachtspunten specifiek belicht vanuit het organisatieperspectief. Er wordt ingegaan op de rechten van de betrokkene en de verplichtingen van de zorgorganisatie. Verder  wordt stilgestaan bij de verschillende rollen: verwerkingsverantwoordelijke en verwerker. Ten slotte geeft deze module antwoord op de vraag hoe zorgorganisaties kunnen omgaan met het opnemen van namen van medewerkers in het cliëntendossier.

Module 4: Wettelijk kader op hoofdlijnen
De vierde module biedt op gestructureerde wijze inzicht in de algemene beginselen en uitgangspunten op het gebied van privacy zoals deze verankerd zijn in de AVG en de UAVG en hoe deze bepalingen zich verhouden tot zorgspecifieke wetgeving. Deze module omvat veel stroomschema’s en een overkoepelend stappenplan voor het beantwoorden van privacyvraagstukken in de zorg.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Toezichthouder pakt websites aan die illegaal cookies plaatsen
Verder lezen
Impact van de Meldplicht in NIS2 op Cybersecurity
Verder lezen
Tijd voor namen & shamen?
Verder lezen
Onrust bij medewerkers Albert Heijn: namen en bedrag salarisbetaling in handen van Russische cyberbende
Verder lezen
Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens slaat alarm over Instagram en Facebook: waarom?
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Google gaat toch niet stoppen met cookies in webbrowser Chrome
Verder lezen