Skip to main content

Veilige cloud

Het is niet bepaald een licht zomeronderwerp, maar desondanks meer dan belangrijk genoeg om er aandacht aan te besteden. Ik heb het over cloud computing, wat kort gezegd inhoudt dat allerlei IT-diensten, van servers tot databases, via internet worden verleend. Eindgebruikers hebben zo overal en op elk moment toegang tot hun software en applicaties en – ook dat is goed nieuws – betalen alleen voor daadwerkelijk gebruik.

Waarom nu, cloud computing is toch niet iets van de laatste tijd, denken jullie nu? Klopt, acht jaar jaar geleden ging de toenmalige minister Donner in een Kamerbrief al in op de voor- en nadelen van de inzet van cloud computing binnen het Rijk. Uiteindelijk, zo stelde Donner vast, wegen ‘de argumenten tegen het toepassen van cloud computing op dit moment zwaarder dan de voordelen.’ Dat had, vervolgde hij, vooral te maken met de onvolwassenheid van de markt en de eisen die worden gesteld aan de informatiebeveiliging. Ik was blij met die brief, maar nog blijer zou ik zijn geweest als er een strategie achter had gezeten hoe we als overheid gezamenlijk zouden kunnen toegroeien naar een veilige overheidsbrede communitycloud, in plaats van: dit is wat wij vinden en succes ermee. Het ontbreken van een dergelijke strategie maakte dat elke overheidsorganisatie op eigen houtje aan de slag ging met de cloud, terwijl het bij uitstek een onderwerp is dat schreeuwt om een gezamenlijke aanpak. Iedereen worstelt immers met de vraagstukken rond veiligheid en privacy.

Ook wij hebben niet stilgezeten. Voor ons als ICT-partner voor het sociaal domein van de G-4 biedt de cloud ongekende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het gemak om de fysieke capaciteit te vergroten en te verkleinen. Nu nog kost het minimaal een maand om een server uit te rollen, inclusief proces, via de cloud nog hooguit een kwartier. Of neem de kosten – de investeringen in hard- en software kunnen drastisch omlaag, zo ook de beheers- en onderhoudskosten. En dat is nog maar een greep uit de voordelen van cloud computing. Tegelijkertijd zijn wij ons terdege bewust van de risico’s. Als overheidsorganisatie stellen we terecht de hoogste eisen aan de privacy en veiligheid. Wat gebeurt er met de kwetsbare data in de cloud? Blijven die wel op Nederlandse bodem? Hoe zit het met het beheer en de regie? Het zijn vragen waarop vooralsnog nog geen afdoende antwoord is. Vandaar dat wij begonnen zijn met de bouw van een private cloud, één die exclusief is gemaakt voor onze dienstverlening aan de G4, maar dan wel zodanig dat we straks via de Control Bridge moeiteloos kunnen overgaan naar een combinatie van private en publieke cloud, de zogenaamde hybride cloud. De techniek was daarbij het minste probleem. Om een indruk te geven – van de twee jaar dat we met twaalf mensen aan de bouw ervan hebben gewerkt, nam de techniek een half jaar in beslag, de rest van de tijd is besteed om te voldoen aan de privacy- en veiligheidseisen, zoals die onder meer worden gesteld aan DigiD.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk
Verder lezen
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken
Verder lezen
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl
Verder lezen
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister
Verder lezen
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken
Verder lezen
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur
Verder lezen
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen
Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken
Verder lezen