Skip to main content

Stappenplan en adviezen voor implementatie BRO

Uit de analyse van de VNG over de Basisregistratie Ondergrond (BRO) blijkt dat de impact voor gemeenten vooral organisatorisch van aard is. In de analyse worden voorstellen gedaan hoe de implementatie van de BRO goed kan worden georganiseerd, onder meer met een stappenplan en adviezen.

Daarnaast helpt het om het belang van de registratie te concretiseren aan de hand van actuele beleidsthema’s als gasloos bouwen en de energietransitie. Op die manier kan bestuurlijke betrokkenheid worden gegenereerd.

Impactanalyse BRO voor gemeenten

De Basisregistratie Ondergrond (BRO) is op 1 januari 2018 in werking getreden. De implementatie bij gemeenten bleef achter op de planning, zo bleek na de inwerkingtreding van de wet. Naar aanleiding van een motie op de ALV van de VNG in juni 2018 is een impactanalyse opgesteld.

Bevindingen

De impact van de BRO op gemeenten is voor een groot deel organisatorisch van aard, blijkt uit de analyse. Zij moeten diverse processen aanpassen om te kunnen voldoen aan de verplichtingen uit de Wet Bro. Bestuurlijke aandacht is heel belangrijk om de juiste randvoorwaarden (budget, beschikbaarheid en betrokkenheid van de juiste medewerkers, prioriteit voor de uitvoering) te creëren voor een succesvolle implementatie van de BRO.

In het rapport zijn, in aanvulling op de huidige implementatieondersteuning, gewenste vervolgacties opgenomen die gemeenten kunnen helpen bij een succesvolle implementatie van de BRO. Uit het rapport blijkt daarnaast dat gemeenten behoefte hebben aan een integraal beeld met ook informatie van private partijen en een verdere integratie van diverse bronnen en wetten tot één geheel.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.

Meer recente berichten

Informatie over algoritmen Belastingdienst niet volledig openbaar
Verder lezen
Cloudbeveiliging van veel organisaties bevat structurele zwakke plekken
Verder lezen
UWV lekte door fout bij versturen van e-mail gezondheidsgegevens cliënten
Verder lezen
Informatiebeveiliging in de ouderenzorg moet beter
Verder lezen
Hoge Duitse boetes voor Vodafone wegens datalekken en nalatigheid
Verder lezen
Waarom het NCSC niet het nationale Csirt is
Verder lezen
OpenAI gaat in beroep tegen gerechtelijk bevel om data onbeperkt te bewaren
Verder lezen
Toenemende dreiging en regelgeving dwingen organisaties tot cyberweerbaarheid
Verder lezen
Handvaten voor transparanter gebruik van profileringsalgoritmen door overheden
Verder lezen
Deense gemeenten beëindigen samenwerking met Microsoft
Verder lezen