Stappenplan en adviezen voor implementatie BRO

Uit de analyse van de VNG over de Basisregistratie Ondergrond (BRO) blijkt dat de impact voor gemeenten vooral organisatorisch van aard is. In de analyse worden voorstellen gedaan hoe de implementatie van de BRO goed kan worden georganiseerd, onder meer met een stappenplan en adviezen.

Daarnaast helpt het om het belang van de registratie te concretiseren aan de hand van actuele beleidsthema’s als gasloos bouwen en de energietransitie. Op die manier kan bestuurlijke betrokkenheid worden gegenereerd.

Impactanalyse BRO voor gemeenten

De Basisregistratie Ondergrond (BRO) is op 1 januari 2018 in werking getreden. De implementatie bij gemeenten bleef achter op de planning, zo bleek na de inwerkingtreding van de wet. Naar aanleiding van een motie op de ALV van de VNG in juni 2018 is een impactanalyse opgesteld.

Bevindingen

De impact van de BRO op gemeenten is voor een groot deel organisatorisch van aard, blijkt uit de analyse. Zij moeten diverse processen aanpassen om te kunnen voldoen aan de verplichtingen uit de Wet Bro. Bestuurlijke aandacht is heel belangrijk om de juiste randvoorwaarden (budget, beschikbaarheid en betrokkenheid van de juiste medewerkers, prioriteit voor de uitvoering) te creëren voor een succesvolle implementatie van de BRO.

In het rapport zijn, in aanvulling op de huidige implementatieondersteuning, gewenste vervolgacties opgenomen die gemeenten kunnen helpen bij een succesvolle implementatie van de BRO. Uit het rapport blijkt daarnaast dat gemeenten behoefte hebben aan een integraal beeld met ook informatie van private partijen en een verdere integratie van diverse bronnen en wetten tot één geheel.

Verder lezen bij de bron
Informatiepositie gemeente rondom veiligheid
IBD en privacy

Copyright © 2014 - 2019 IB&P B.V.
Onze algemene voorwaarden & privacyverklaring. Ook handig: de sitemap