Stappenplan en adviezen voor implementatie BRO

Uit de analyse van de VNG over de Basisregistratie Ondergrond (BRO) blijkt dat de impact voor gemeenten vooral organisatorisch van aard is. In de analyse worden voorstellen gedaan hoe de implementatie van de BRO goed kan worden georganiseerd, onder meer met een stappenplan en adviezen.

Daarnaast helpt het om het belang van de registratie te concretiseren aan de hand van actuele beleidsthema’s als gasloos bouwen en de energietransitie. Op die manier kan bestuurlijke betrokkenheid worden gegenereerd.

Impactanalyse BRO voor gemeenten

De Basisregistratie Ondergrond (BRO) is op 1 januari 2018 in werking getreden. De implementatie bij gemeenten bleef achter op de planning, zo bleek na de inwerkingtreding van de wet. Naar aanleiding van een motie op de ALV van de VNG in juni 2018 is een impactanalyse opgesteld.

Bevindingen

De impact van de BRO op gemeenten is voor een groot deel organisatorisch van aard, blijkt uit de analyse. Zij moeten diverse processen aanpassen om te kunnen voldoen aan de verplichtingen uit de Wet Bro. Bestuurlijke aandacht is heel belangrijk om de juiste randvoorwaarden (budget, beschikbaarheid en betrokkenheid van de juiste medewerkers, prioriteit voor de uitvoering) te creëren voor een succesvolle implementatie van de BRO.

In het rapport zijn, in aanvulling op de huidige implementatieondersteuning, gewenste vervolgacties opgenomen die gemeenten kunnen helpen bij een succesvolle implementatie van de BRO. Uit het rapport blijkt daarnaast dat gemeenten behoefte hebben aan een integraal beeld met ook informatie van private partijen en een verdere integratie van diverse bronnen en wetten tot één geheel.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het belang van patchmanagement
Als we het hebben over informatiebeveiliging, komen de termen patches en patchmanagementproces vaak voorbij. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk? Waarom is patchmanagement zo belangrijk? En hoe richt je zo’n proces dan in? In deze blog lees je hoe je hier zelf mee aan de slag kan.
De AVG versus de Wet politiegegevens (Wpg)
: Naast de AVG hebben politie en justitie te maken met de Wet politiegegevens (Wpg). Maar ook als gemeente heb je te maken met de Wpg, namelijk bij het werk van Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s). In deze blog leggen we uit hoe de AVG en Wpg van toepassing zijn op het werk van Boa’s en waar je als gemeente aan moet voldoen bij het verwerken van gegevens.
Implementatie van BCM – voorkomen is beter dan genezen
Om te voorkomen dat je kritische bedrijfsprocessen stilvallen, is het slim om potentiële bedreigingen vroegtijdig in kaart te brengen en een inschatting te maken van het effect van elke bedreiging op deze kritische processen. Dit proces noemen we ook wel Bedrijfs Continuïteits Management (BCM) of Bedrijfscontinuïteit. Maar hoe ga je hier mee aan de slag?

Meer recente berichten

Datahonger Chinese overheid groter dan gedacht
Verder lezen
Zwak beleid veroorzaakt cyberaanval op gemeente Buren
Verder lezen
Aanpak digitale veiligheid Gelderse gemeenten gelanceerd
Verder lezen
NSO Group: Ten minste vijf Europese landen gebruiken Pegasus
Verder lezen
Microsoft stopt met gezichtsherkenningsanalyse wegens privacyzorgen
Verder lezen
CISO Rijk Aart Jochem: Sturen op informatiebeveiliging
Verder lezen
NCSC geeft tips over response bij ransomware aanval
Verder lezen
Twee derde Nederlanders vreest inperking privacy met invoering EU wallet
Verder lezen
Noordenvelders geven meer prioriteit aan privacy
Verder lezen
Gemeenten: groot verschil tussen fysieke en digitale veiligheid
Verder lezen