Skip to main content

2019 European Security Awareness Summit – Lessons Learned

Afgelopen november was de SANS European Security Awareness Summit. Een van de weinige evenementen gericht op de menselijke factor in cybersecurity. SANS director Lance Spitzner vertelt over de belangrijkste lessen die hij heeft geleerd en zijn favoriete sprekers van dit tweedaagse congres. (Engels)

We recently finished up the European Security Awareness Summit this 20/21 November in London, UK, one of the very few events dedicated to the human side of cybersecurity.  Over 100 security awareness, engagement and culture professionals came together to share lessons learned.    Not only did we have over 15 fantastic speakers but numerous networking and interactive events.  Cybersecurity is not only a technical challenge but a people challenge, as a result people are also part of the solution. You can find all the speaker slides and notes from the summit at the Security Awareness Summit Archives.  We also invite you to join us for the 2020 Security Awareness Summit 5/6 August in Austin, TX.  Here are some of my key takeaways and favorite talks from the two-day summit.

Chris Fleming – Marginal Gains:  This was one of my favorite talks as Chris shared stories of the British cycling team and Champion Hot Dog eaters to demonstrate the approach of marginal gains to achieve your long term goals.  Instead of looking for that single, silver bullet that will solve all your security engagement, behavior and culture challenges, look for numerous ways to make smaller improvements.  Similar to investing repeatedly over time, the long-term impact can be quite significant.  In many ways Chris’s talk reminded me of Thaler and Sunstein’s research in the book Nudge.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen