Skip to main content

D66 en CDA: stop op verdere gebruik van software voor gezichtsherkenning

Regeringspartijen D66 en CDA willen een stop op het verdere gebruik van software voor gezichtsherkenning. Zij vinden dat er eerst een politiek debat moet komen over de wenselijkheid ervan. Ook willen ze duidelijke kaders voordat gezichtsherkenning ingezet wordt: wie doet het, met welk doel en is de inzet omkeerbaar?

De software wordt snel beter en is aantrekkelijk voor zowel het bedrijfsleven als de overheid. Schiphol doet momenteel een test om te onderzoeken of fysieke paspoortcontroles vervangen kunnen worden door camera’s met gezichtsherkenning. In voetbalstadions van voetbalclubs, onder andere Ajax en PSV, wordt de techniek al ingezet. 

En de Nederlandse politie gebruikt de software om in databases geautomatiseerd te zoeken naar gezichten van verdachte personen. In die database zijn de foto’s van 1,3 miljoen Nederlanders opgenomen. Voordat er nieuwe technieken van gezichtsherkenning komen, willen de regeringspartijen regels opstellen.

Chris van Dam, Kamerlid voor het CDA: ‘Gezichtsherkenning is een volgende stap in indringendheid waarbij mensen als een verzameling data worden gezien. Dat kan ten koste gaan van de menselijke waardigheid.’ CDA en D66 willen naast regels ook inventariseren waar de techniek allemaal ingezet wordt. De oppositiepartijen GroenLinks, SP en PvdA zijn al langer kritisch op gezichtsherkenningssoftware.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen